Політолог Ігор Попов: Спецтрибунал для Росії потрібен, щоб судити її політичне керівництво — 19 осіб

Політолог Ігор Попов: Спецтрибунал для Росії потрібен, щоб судити її політичне керівництво - 19 осіб

Фото: facebook.com/igor.popov.5283

Від 10 до 16 країн підтримують створення Спеціального міжнародного трибуналу для Росії за її агресію, сказав генеральний прокурор Андрій Костін у інтерв‘ю агенції “Інтерфакс-Україна”. Але поки йдеться про неофіційну позицію, хоча президент Володимир Зеленський порушує це питання на найвищих рівнях і всіх міжнародних форумах.

Тим часом в Україні вже почали свою роботу слідчі Міжнародного кримінального суду (МКС). Чим різняться ці інституції і чому питання створення трибуналу відкладається в часі, ми говоримо зі старшим експертом Українського інституту майбутнього, колишнім народним депутатом Ігорем Поповим.

За зразком Нюрнберзького процесу

— Ігоре, чому Володимир Зеленський робить наголос саме на Спеціальному трибуналі?

— Президент говорив про три напрямки щодо притягнення Росії до відповідальності за скоєні в Україні злочини.

Перший – це матеріальна відповідальність: арешт активів і передача їх у вигляді репарацій.

Другий – Міжнародний кримінальний суд i третій – це створення Спеціального міжнародного трибуналу.

Справа в тім, що у Міжнародному кримінальному суді діє імунітет щодо трьох керівників держави: президента, прем’єра і міністра закордонних справ. МКС може їх судити тільки тоді, коли Рада безпеки ООН визнає, що це агресивна війна. А поки в Радбезі ООН представлена Росія, таке рішення не буде прийняте.

МКС може судити керівників держав, коли Радбез ООН визнає, що це агресивна війна. А поки там Росія, таке рішення не буде прийняте.

Тому в МКС підуть справи по воєнних злочинах – це злочини проти людяності та геноцид. А Міжнародний трибунал створюється проти найвищого політичного керівництва за злочини агресії.

Офіс президента разом з міжнародними юристами вже підготували підгрунтя, і місяць тому Володимир Зеленський передав у Києві послам 30 західних країн напрацьований пакет документів по створенню трибуналу.

— Що було взято за зразок?

— Трибунал у Нюрнберзі, коли судили злочинців фашистської Німеччини. В нашому випадку мусять бути обвинувачені 19 осіб — члени Ради безпеки Російської Федерації, які ухвалили рішення про агресію проти України.

Можлива заочна процедура

— Як може бути створений міжнародний трибунал?

— Є кілька шляхів. Трибунал можна створити рішенням ООН, рішенням Євросоюзу або рішенням групи країн.

Рішення цього трибуналу будуть виконувати перш за все країни, які його заснували

Організаторами трибуналу по фашистській Німеччині були чотири країни – СРСР, США, Велика Британія та Франція. Токійський трибунал — суд над японськими воєнними злочинцями – був створений і від 11 країн.

Ініціатори трибуналу спільно визначають коло обвинувачених, розробляють спеціальну юридичну процедуру і організовують процес. Зараз Україна веде двосторонні переговори, щоб зібрати якомога більше держав-організаторів.

— Кількість має значення?

— Безумовно. Це насамперед суспільна легітимність – чим більше країн, тим більше підтверджень факту агресії. Це також юридичні наслідки. Рішення цього трибуналу будуть виконувати перш за все країни, які його заснували.

Якщо підсудних до того часу не доставлять на трибунал, судочинство пройде за заочною процедурою.

Під кожний окремий випадок

— Міжнародний кримінальний суд не визнає заочну процедуру, а міжнародний трибунал, виходить, визнає?

— МКС – це стала інституція, він діє за Римським статутом. А правила Спеціального міжнародного трибуналу створюють його засновники. Вони прописуються під конкретний випадок. Міжнародні трибунали по колишній Югославії, по Руанді створювалися під егідою ООН. А Нюрнберзький і Токійський – групою країн-переможців.

Союзники України розглядають трибунал як певну санкцію, яку введуть, коли Росія перетне чергові “червоні лінії”

— Ініціативу трибуналу підтримали Парламентська асамблея Ради Європи, Європейський парламент, Парламентська асамблея ОБСЄ, країни Прибалтики і навіть Гвінея-Бісау в Африці. Але все це на рівні слів і емоцій. Чому не доходить до справи?

По-перше, мусять бути створені установчі документи, а на це потрібно час. По-друге… Скоріше тут питання дипломатії.

Союзники України розглядають трибунал як певну санкцію, яку введуть, коли Росія перетне чергові “червоні лінії”. Наприклад, застосує зброю масового ураження.

Ще один крок до ізоляції

— Виходить, того, що Росія зараз робить на території України, з точки зору наших друзів, замало для трибуналу? Потрібна атомна бомба?

— Виходить, що для ряду країн уже достатньо. А решта, швидше за все, тримається позиції, що загроза трибуналу психологічно стримує Росію від застосування зброї масового ураження.

— Ми бачимо, що всі санкції, які накладаються на Росію, не дуже охолоджують агресію. Чим лякає трибунал?

— Це ще один крок до повної ізоляції. Росія і зараз в ізоляції, але її керівників публічно кримінальними злочинцями не оголошують. Від Росії йдуть сигнали, що вони хочуть переговорів із Заходом.

Якщо відбудеться міжнародний трибунал, то зрозуміло, що ніяких переговорів бути не може.

Це дипломатична гра. Так само, як і навколо надання Росії статусу держави – спонсора тероризму.

Чому спонсор, а не терорист

— Пересічній людині важно усвідомити, чому країну, яка закидає іншу країну бомбами, не називають терористом, а дискутують навколо якогось спонсора? Кого Росія спонсорує? Сама себе?

В разі визнання Росії терористом треба придумувати наслідки самим, а не всі, хто співчувають Україні, до цього готові

— Це формулювання, яке вже було опрацьоване, були застосування певних пакетів економічних санкцій до так званих спонсорів. Хоча справді більш справедливо говорити про державу-терориста, бо Росія воює з цивільним населенням.

— А які можуть бути наслідки, якщо визнають терористом?

— В тому й справа, що нікому не зрозуміло, які наслідки. Прецедентів не було. В разі визнання терористом треба придумувати наслідки самим, а не всі, хто співчувають Україні, до цього готові.

Статус країни – спонсора тероризму уже застосовувався в різні роки щодо Ірану, Іраку, Сирії, Судану. Головний наслідок – санкції вводяться не тільки до цієї країни, а і до тих, хто з цією країною торгує.

Ордер на затримання

— Який наслідок може бути від Спеціального міжнародного трибуналу?

— Вирок про винуватість і міжнародний ордер на розшук і затримання злочинців.

— А якщо вони сидітимуть у себе по бункерах, хто їх звідти витягатиме?

— Якщо буде міжнародний ордер на 19 осіб – керівників країни, і цей ордер, цей вирок визнаватиме велика кількість держав, то буде однозначний сигнал про необхідність зміни режиму. Ці особи відповідальні за злочин агресії, тому з ними працювати більше не можна.

— Тобто наслідки можуть статися всередині самої Росії?

— Якщо брати політичний аспект, то так. Це буде ще один поштовх до зміни режиму і політики.

— Що Україна може отримати від вироку трибуналу?

— Якщо вирок приведе до зміни режиму, то це буде крок до закінчення війни. Матеріальні компенсації — це окрема історія.

Джерело