У листопаді 2023 року компанія Budhouse Group, одна з найбільших девелоперських компаній України, провела опитування підписників свого торговельного центру Nikolsky у Харкові. Мета опитування — визначити місцезнаходження та плани повернення мешканців міста.
Питання повернення українців до рідних домівок є важливим для відновлення та розвитку торговельної нерухомості та ритейлу в Україні. За даними ООН, понад 6,2 млн українців виїхали за кордон внаслідок війни, з них 5,8 млн — в Європі.
Кількість населення Харкова зменшилася після початку війни, але сьогодні показує певне відновлення. За оцінками міської влади, наразі у місті мешкає 1,1-1,2 млн осіб. Опитування показало, що більшість підписників торговельного центру Nikolsky знаходяться у Харкові та області (68%). Ще 12% наразі перебувають в інших регіонах України, здебільшого у Києві (2,7%) та Полтаві (1,8%). Решта, 20,3%, досі перебувають за кордоном. Найбільше харків’ян за кордоном у Німеччині (5,7%) та Польщі (2%). Ніхто з підписників ТРЦ Nikolsky не вказав рф як країну перебування.
Географія перебування харків’ян підписників ТРЦ Nikolsky досить широка та налічує понад 40 країн світу, переважно європейських.
Згідно опитування, третина мешканців Харкова не залишала місто, ще третина вже встигла повернутися. 3% планують повернутися у найближчий час незалежно від ситуації на фронті. Приблизно половина людей, що ще не повернулася, повʼязують своє повернення з безпековою ситуацією. Вони декларують своє повернення після припинення обстрілів міста або після припинення бойових дій на території України. Інша половина людей готові повертатися тільки після офіційного завершення війни. Тільки 2% вказали, що вони не планують повертатися за жодних умов.
«Велика кількість людей, швидко повернулася до міста! Сподіваюсь, що їх поверненню сприяє швидке відновлення інфраструктури, насамперед торгових центрів. Інвестиції — це сигнал для людей, що у місті є майбутнє. Але це б було неможливо без ЗСУ та незламних мешканців міста Харків», — коментує Анатолій Шкрібляк, президент Budhouse Group.