За інформацією: Суспільне Чернівці.
Фото: Марія Пайлик / Суспільне Чернівці
У Чернівцях планують капітально відремонтувати вулицю Заньковецької, частина якої стане пішохідною. Якщо оберуть підрядника, то роботи розпочнуть вже цьогоріч. Почнуть із заміни мереж.
Перший тендер на ремонт Заньковецької не відбувся, бо не було учасників. У міськраді планують оголосити повторний. Суспільне Чернівці поспілкувалося з заступником міського голови Василем Зазуляком про те, чому вирішили зробити вулицю пішохідною та про ремонт під час воєнного стану.
Що зміниться на вулиці Заньковецької
"Ми почнемо з заміни мереж. У нас є певна статистика: коли ми проводимо капітальний ремонт на якихось вулицях, то від 60 до 70% кошторису – це заміна мереж. Особливо в центральній частині міста, де глибина залягання мереж дуже глибока. Середня глибина залягання каналізаційної мережі – це 6 метрів. Тобто уявіть собі, який котлован треба викопати для того, щоб поміняти трубу. Земляні роботи займають дуже багато часу.
Люди часто бачать вишеньку на торті, коли вже є брукування, коли є ліхтарі, лавиці. Але це насправді незначна частина кошторису. І ми маємо певні рішення, але, можливо, ми ще будемо вносити зміни в кошторис. Це про лавиці, озеленення, якого взагалі немає, це про якісне освітлення. Ми хочемо зробити не тільки освітлення вулиці, можливо деякі прожектори направити на найбільш цікаві фасади".
Бачимо цю вулицю не просто пішохідною, а вулицею, де люди не рухаються транзитом, а й затримуються.
Чернівецька міська рада
Чернівецька міська рада
Чому вулиця стане пішохідною
"Ми бачимо потенціал в цій вулиці, як пішохідній, і бачимо хороший пішохідний зв'язок також між площею Театральною та площею Філармонії. Площа Філармонії мала б завдяки такому пішохідному зв'язку значно ожити.
Ми орієнтувалися на концепцію інтегрованого розвитку міста Чернівці. Також спілкувалися з багатьма урбаністами, які переконували нас, що це є необхідне рішення."
Про обурення водіїв через пішохідну вулицю
"Якщо проаналізувати коментарі або звернення, я бачу обурення на проєкт від автомобілістів. До цього ми звикли. І переконані в тому, що чинимо правильно. Цьому проєкту бути саме у вигляді пішохідної вулиці.
Будемо пояснювати автомобілістам про те, що будуть інші альтернативні шляхи, як можна буде потрапити в зону площі Філармонії".
Чому автомобілі — не пріоритет для міста
"Усталена практика європейських і світових міст — максимальна пішоходизація і розвиток мікромобільного транспорту. Далі йде громадський транспорт, а вже в кінці йдуть автомобілісти.
Ми не ставимо у пріоритет автомобілістів. І підходи європейських міст зараз такі, що проблема паркування приватних авто чи руху приватних авто не є настільки велика проблема саме для міста. Міста по-іншому дивляться на це.
Міста намагаються розвивати громадський транспорт, розвивати інфраструктуру для мікромобільного транспорту, в першу чергу для велосипедів, і очевидно, міста розвивають пішохідні зв'язки. Наше місто не настільки велике. Я переконаний, що можна припаркуватися і пройтися 3-5 хвилин до того місця, куди ти прагнеш потрапити.
Про мікс бруківки
"Будемо намагатися зберігати саме ту бруківку, яка розташована на відрізку Заньковецької. Неодноразово говорили про те, що при демонтажі цієї базальтової бруківки ми втрачаємо десь 40% матеріалу. Бо ця бруківка, на жаль, не є настільки міцною, враховуючи навантаження транспорту. Тобто зі 100 квадратних метрів бруківки не більше 60% придатні для повторного використання. Тобто треба чимось її вже доукомплектовувати, міксувати, підбирати, щоб це було також і про дизайн вулиць. Це про ті тенденції, які зараз в Європі. Зараз вулиці там проєктують не настільки дорожники, а скільки архітектори. Тобто кожна вулиця має мати якесь обличчя.
Ми думаємо над таким міксом. Можливо, в процесі роботи десь демонтуємо бруківку з інших вулиць, яка може трохи відрізнятися по тону чи взагалі буде з іншої породи".
Чи планують підземні паркінги в місті
“Ми розуміємо, що при центральних зонах потрібно розвивати мережу підземних паркінгів. Тоді зможемо без обмежень зробити пішохідними більше вулиць.
У час пік паркується приблизно 300 автомобілістів. Попередня концепція підземного паркінгу на Соборній площі передбачає 440 місць. Якщо реалізуємо цей проєкт, зможемо зробити більше пішохідних зон. Зараз ми працюємо над цим. Ще пʼять років тому відбувся архітектурний конкурс і маємо переможця. Ті переможці працюють над сквером Вишиванки. Але конкурс проводився на всю зону Соборної площі. Першою реалізовано сквер, наступна черга – благоустрій з влаштуванням підземного паркінгу.
Ми бачимо проведення інвестиційного конкурсу. Це могло б бути цікаво донорам чи приватним інвесторам. Тому не йдеться про те, що це буде дуже довгостроковий проєкт".
Коли розпочнеться ремонт вулиці Заньковецької
“Якнайшвидше. Ми розуміємо, що останні роки зима досить мʼяка. І два-три тижні, наприклад, снігу і морозів – у цей час не зовсім правильно проводити роботи, але можемо зробити невелику паузу й загалом проводити роботи. Тому що заміна мереж і в плані кошторису, і часу займає левову частку робіт. На вулиці Щербанюка, наприклад, 80% — це мережі, а 20% — брукування тротуарів, велодоріжки та власне асфальтування".
Чому ремонт під час воєнного стану
“Це не масштабний проєкт. Мені прикро визнавати, але за останні десятки років для нас масштаб – це частина вулиці Заньковецької. Я б хотів, щоб ми говорили про масштабні проєкти, як, наприклад, Центральна площа чи парк імені Шевченка.
Але та вулиця, навіть якщо вона зараз і проїзна, то їзда по ній з елементами родео. Задоволення це нікому не доставляє, тому так чи інакше ремонт треба робити.
Якщо буде потреба виділяти кошти на забезпечення обороноздатності країни, ми їх будемо виділяти. Але якщо є гроші, які просто стоять і не використовуються, то варто проводити роботи.
У нас є роздутий міф, що за кошти з ПДФО військових робляться ці ремонти. Це не так. На ці роботи місто заробляє саме. Для цього ми проводимо аукціони, намагаємось використовувати внутрішні ресурси".