Фото: REUTERS/Kuba Stezycki
Блокада польського кордону продовжується. Нещодавно до незадоволених польських перевізників, які блокують проїзд українських фур, приєдналися польські фермери. У них також давно назрівала «проблема» — українська продукція, що хлинула з початком війни за кордон, почала витісняти їхній товар з ринку. Це призводить місцевих підприємців до банкрутства та зменшує їхню можливість заробітку.
Вимоги фермерів виконають
– До Польщі йде багато українського зерна та іншої продукції, і вони дешевші, – розповіли KP.UA українські фермери. – Тому їхній товар стає незатребуваним.
Фермери раніше приєдналися до польських перевізників, які протестували з 6 листопада. Серед своїх вимог вони називають збільшення кредитів на 2,5 мільярди злотих, збереження сільгоспподатку на колишньому рівні та субсидії на кукурудзу у розмірі одного мільйона злотих. Фермерів-страйкарів польській владі вдалося заспокоїти – влада пообіцяла виконати всі їхні бажання. Почувши запевнення, що все буде, як вони того хочуть, фермери покинули пункт пропуску «Медика — Шегині», який перекривали. Раніше водії тут стояли по чотири доби – черги були на 75 км.
— Це якщо ти вже стоїш у черзі, а якщо тільки записуєшся зараз до електронної – стояти 11 днів, — діляться водії. – Зараз у черзі – 2215 машин. Хоча пропускають уже нормально.
На інших пунктах пропуску з Польщею на Львівщині ситуація залишається незмінною.
Новий рік на трасі
А от польських перевізників владі задовольнити ніяк не вдається… Хоча могли б, як мінімум, не видавати дозволу на страйк – і блокади не було б.
На кордоні стоять не самі польські водії, а саме перевізники, підприємці – ті, котрі втратили значну частину прибутку за час війни в Україні. З початку вторгнення українським водіям дозволили безперешкодно їздити до Європи. Раніше вони були змушені отримувати спеціальні дозволи, яких постійно не вистачало. Ось ці дозволи поляки і вимагають повернути – щоб скоротити потік українських фур до Європи. Ринок не гумовий.
Як розповів KP.UA один із львівських перевізників, його водій простояв на «Раві-Руській» 10 днів – і лише 8 січня прорвався до України. У середньому на цьому пункті пропуск займає близько 12 днів. Зараз в електронному списку очікування – 173 машини. На найбільшому пункті пропуску «Краківці», де в електронній черзі майже 2000 машин, — 13 днів.
Дальнобійник Петро Косаревич провів у черзі на кордоні дев’ять днів. Фото: Особистий архів Петра Косаревича
Далекобійнику Петру Косаревичу з колегами довелося зустрічати Новий рік у черзі на проходження кордону на «Краківці».
— Ніякого святкового настрою, звичайно, не було – стояли, дивилися, як машини проїжджають, — сумно посміхається у розмові з KP.UA Петро Косаревич. – Простояв із 28 грудня до 6 січня – дев’ять днів. Мені ще пощастило, а хлопці й по два тижні живуть у машинах. На «Краківці» пропускають по чотири машини на годину. Більше вони пропускати не хочуть, а наплив машин чималий – адже їдуть і всі ті фури з південно-східних областей, які до війни їздили на Білорусь та Росію.
Водії підозрюють, що акція протесту польських перевізників може затягтися навіть довше за обіцяне. Раніше планували стояти до лютого. Наразі наші водії зазначають, що стояти страйкуючі збираються до кінця лютого або навіть до кінця березня. І справа тут не в тому, наскільки вистачить їхнього терпіння, а в терміні дії дозволу від влади на їхній протест. Але його можуть і продовжити.
– Тричі їздив до протестувальників – не хочуть пропускати більше, і все тут, – зітхає Петро. – Все залежить від того, як домовляться на найвищому рівні. На «Медиці» змогли домовитися, бо задовольнити вимоги протестувальників могла сама польська влада. А вимоги перевізників вони не можуть задовольнити, це залежить від рішення Євросоюзу, а не самої Польщі.
Коли закінчиться протест – передбачити складно. Водії намагаються об’їжджати проблемні пункти пропуску – прямують через Угорщину чи Румунію – тут черг немає.
Протести йдуть і всередині Польщі
Українські водії, які відстоюють черги у фурах, кажуть, що протести польських перевізників є не лише на кордоні, а й усередині Польщі. Невдоволені їздять «вирішувати питання» до Варшави. Але позитивне рішення від польської влади не залежить.
Як повідомляють польські ЗМІ, 8 січня протести спалахнули і в Німеччині – тут фермери страйкують проти намірів уряду скоротити субсидії та пільги, а також через зростання цін на сільськогосподарське дизельне паливо та транспортний податок.