За інформацією: Суспільне Чернігів.
В.о. міського голови Чернігова Олександр Ломако. Суспільне Чернігів
Причиною такого рішення Ломако назвав те, що МВА блокувала важливі, на його думку, питання життєдіяльності міста.
"Ми побачили, що МВА не цікавиться питаннями із цивільним захистом, із укриттями в місті, із безпекою, із ТЦК – взагалі нічим не цікавиться. Ці зміни вона використовує виключно для того, щоб блокувати питання життєдіяльності міста. Це багато питань, які були заблоковані. В першу чергу, це був транспорт ще минулого року, коли начальник МВА не підписував додаткове фінансування, яке було потрібне в кінці року, поки не виконають його забаганки, а потім підписував. Останньою краплею стало незатвердження бюджету, що стосувалося будівництва фортифікаційних споруд, встановлення когенераційних установок в місті і проходження опалювального сезону в умовах можливого дефіциту енергії . Ці зміни тиждень не затверджуються, без ніяких пояснень".
Також, за словами в.о. міського голови, вони з депутатами переглянуть витрати на фінансування МВА, оскільки всі статті бюджетних видатків цьогоріч скоротили, водночас утримання МВА зросло з трьох до майже 11 мільйонів гривень.
Які були повноваження Чернігівської міської військової адміністрації
Зміни до регламенту роботи Чернігівської міської ради, які розширили коло повноважень начальника Чернігівської військової міської адміністрації Дмитра Брижинського, були внесені на сесії міської ради 31 липня 2023 року. Згідно зі змінами начальник МВА може брати безпосередню участь у прийнятті рішень щодо бюджетних та земельних питань, управління закладами освіти та охорони здоров’я. Начальник міської військової адміністрації входить до складу погоджувальної ради, яка передує засіданню сесії. На ній розглядають проєкти рішень та вирішують, чи вони достатньо пропрацьовані аби внести їх на розгляд депутатів. Також Дмитро Брижинський може сам вносити проєкти рішень на розгляд депутатів, надавати до них зауваження та пропозиції.
Якщо раніше рішення міської ради мали підписати міський голова або секретар міськради, і вони набирали чинності після їх оприлюднення, то зараз після підпису міського голови вони направляються іще на підпис до Брижинського. Він має підписати їх у триденний строк або надати вмотивовану відмову. В усіх випадках мова виключно про рішення, які належать до компетенції МВА.
Позиція Брижинського
Начальник Чернігівської МВА Дмитро Брижинський. Суспільне Чернігів
"Фактично нічого не зміниться"
У коментарі Суспільному начальник Чернігівської МВА Дмитро Брижинський сказав, що рішення щодо зміни регламенту, яке ухвалили 10 липня депутати, фактично нічого не змінить, адже регламент стосувався більше взаємодії керівництва міської ради та керівників структурних підрозділів з міською військовою адміністрацією. Тому МВА й надалі буде контролювати роботу міської ради.
"Для них був чіткий визначений алгоритм, як діяти. Як діяти так, щоб не порушувати законодавство. Військова адміністрація і надалі буде видавати розпорядження, накази в межах своїх повноважень. Доводити до виконавців і контролювати їх виконання, контролювати виконання бюджету, вносити зміни в бюджет, затверджувати бюджет. Як це передбачено законодавством, я хочу зауважити, що вже три склади судів підтвердили повноваження військової адміністрації в самих частині затвердження і внесення змін в бюджет".
За його словами, повноваження військової адміністрації зазначені в Законі “Про правовий режим воєнного стану”, який прийнятий Верховною Радою. І в цьому плані ніяких змін не відбулося.
"Ми їх виконували, виконуємо і будемо виконувати, як передбачено законодавством".
На думку Брижинського, міська рада, ухвалюючи це рішення, розраховувала на "пасивну позицію" МВА, що та надалі не буде ретельно вивчати питання, які належать до її повноважень. Зокрема, про порядок виконання бюджету.
"На жаль, для міської ради відбулося так, що ми виконуємо свої обов'язки і повноваження в повному об'ємі, і в ході виконання цих обов'язків ми виявили ряд дуже суттєвих порушень: і виконання бюджету, можна сказати, нераціональне використання бюджету, виконання бюджету, а в деяких випадках, можливо, навіть і злочинні дії, про що ми повідомляли правоохоронні органи. Цю можливість військова адміністрація набула тоді, коли цим регламентом було визначено, що керівники структурних підрозділів мають право надавати нам документи, мають з нами погоджувати робочі питання, надавати звітність".
Взагалі, на думку начальника Чернігівської МВА, "міська рада вбачає в діяльності військової адміністрації загрозу для себе, загрозу для своїх оборотів, тому ухвалили це рішення".
Щодо звинувачення у блокуванні важливих для життєдіяльності міста питань
Брижинський зауважує, що МВА не підписує тільки ті документи, в яких вони бачать нераціональне, на їхню думку, використання бюджетних коштів. Зокрема, він сказав про виплати компенсацій приватним перевізникам, завищені ціни на піщано-сольову суміш та земельні питання, які розглядали без аукціонів.
"Розумієте, дуже багато питань. І міська рада розуміє, що якщо так буде продовжуватися і надалі, якщо і надалі нам керівники структурних підрозділів будуть надавати звітні документи, ми будемо виявляти інші порушення".
"Безпекові питання дуже широкі"
Начальник Чернігівської МВА вважає, що цивільна людина не розуміє, що таке безпека. На його думку, у пересічних громадян дуже "вузьке" розуміння цього поняття, адже вони вважають, що безпека – це окоп, автомат, танк тощо. Однак, каже Брижинський, воно набагато ширше, тому й була створена військова адміністрація.
"Складовими стратегії національної безпеки є: економічна безпека, інформаційна безпека, екологічна безпека, воєнна безпека, безпека громадського порядку – там дуже багато складових. І за все це відповідає військова адміністрація. Неможливо створити безпекове середовище без ресурсів. Ресурси – це гроші, це транспорт, це людські ресурси. Тільки використовуючи ці ресурси можна створити безпекове середовище. Тому це дуже широко. А ці маніпулятивні заяви, що займайтеся тільки безпекою – це як? Це ж таке якесь поверхневе бачення, якесь таке тлумачення поверхневе, що ж таке безпека. Тому що саме для цього була створена військова адміністрація, щоб більш широко розуміти, що таке безпека".
Що говорить закон
І міська рада, і МВА у цій ситуації керуються законодавством, каже старша радниця з правових питань Громадянської мережі "ОПОРА" Ольга Коцюруба.
"У нас, по суті, є норма Закону "Про правовий режим воєнного стану", де визначені повноваження військової адміністрації. Є діюча міська рада, яка теж фактично згідно з органом місцевого самоврядування може приймати такі рішення. І є колізія правових норм".
Старша радниця з правових питань Громадянської мережі «ОПОРА» Ольга Коцюруба. Суспільне Чернігів
Ольга Коцюруба зазначає, для Дмитра Брижинського зміна у регламенті не вплине на його повноваження, але проблема залишається.
"Проблема полягає в тому, що власне сам закон не визначає, яким же чином має співпрацювати і координуватися діяльність місцевої ради і адміністрації, якщо ці два органи існують паралельно. Ну і фактично при будь-яких питаннях, які будуть виникати, це справді має вирішувати адміністративний суд. Зараз ми маємо перетягування повноважень чи дискусію щодо того, який той чи інший закон має застосовуватися в тому чи іншому випадку, коли фактично це законодавство існує паралельно".