
Чому зупиняється міський транспорт у Запоріжжі (фото з відкритих джерел)
Під час відключень електроенергії у Запоріжжі трамваї та тролейбуси не можуть рухатися, адже повністю залежать від живлення тягових підстанцій. Що робити пасажирам знеструмленого транспорту – у матеріалі.
Як «Запоріжелектротрансі» організовує роботу у відповідності до графіку вимкнення світла журналістам РІА Південь розповіли у «Запоріжелектротрансі» та АТ «Запоріжжяобленерго».
«Запоріжелектротранс» входить до переліку критичної інфраструктури
Комунальне підприємство «Запоріжелектротранс» офіційно входить до переліку критичної інфраструктури – відповідне рішення ухвалила Запорізька міська рада у лютому 2025 року.
Відповідно, підприємство не мало б підлягати під графіки вимкнення електроенергії. Але на практиці робота трамваїв та тролейбусів зупиняється у тих районах, де діють відключення світла за чергами.
Раніше речниця АТ «Запоріжжяобленерго» Зореслава Цупренко пояснила, що енергетики не вимикають транспорт напряму, а лише споживачів, які входять до графіків погодинних відключень (ГПВ).
«Ми не вимикаємо тролейбуси і трамваї. Ми вимикаємо споживачів, які в нас входять до ГПВ. І якщо “Запоріжелектротранс” входить до ГПВ, він підпадає під відключення згідно з графіком. Спланувати роботу громадського транспорту відповідно до ГПВ – це задача керівництва компаній, а не “Запоріжжяобленерго”».
Також вона наголосила, що переліки критичної інфраструктури затверджує уряд, а не «Запоріжжяобленерго»:
«Переліки критичної інфраструктури складаємо не ми. Ми вкладаємо графіки згідно із затвердженими Кабміном переліками критичної інфраструктури».
«Запоріжелектротранс»: транспорт зупиняється, коли вимикають підстанції
Журналісти РІА Південь звернулись за відповіддю до «Запоріжелектротрансу».
Володимир Сухачов, директор з фінансово-економічних питань КП «Запоріжелектротранс» пояснив, що електротранспорт міста залежить від 30 тягових підстанцій. Якщо вимикають хоча б одну з них – на певній ділянці рух зупиняється.
«Ми зараз залежимо від електромережі. Пересування електротранспорту міста забезпечує 30 тягових підстанцій. Не так, що одна підстанція на одну мережу, і весь кабель – це один кінець. Вимкнули – і все, вона не працює.
Тобто може працювати перша, друга, третя, четверта не працює, а п’ята, шоста працює. І тоді тролейбус або трамвай проїхав певну відстань і зупинився. Далі він не їде, бо немає живлення – три-чотири кілометри без струму. Він стоїть, поки підстанція не почне працювати».
Графіки непередбачувані
Керівництво підприємства додає: спрогнозувати точний час відключення складно, тому часто доводиться оперативно замінювати трамваї та тролейбуси автобусами.
«Буває таке, що пишуть – о 12 вимкнуть, а не вимикають. Ми радіємо, їдемо далі, а потім у 12:45 вимикають. Або сказали, що не вимикатимуть, а в 15:30 вимкнули. Тому ми на всяк випадок висилаємо додаткові автобуси».
Раніше речниця АТ «Запоріжжяобленерго» Зореслава Цупренко пояснила чому графіки погодинних відключень можуть змінюватись по кілька разів на день.
Тож під час відключень електроенергії в місті організовують додаткові автобусні маршрути, аби закрити потребу у транспорті під час простою електротранспорту.
«Запоріжелектротранс» створив схему маршрутів автобусів, які дублюють лінії електротранспорту.
«На нашому сайті і фейсбуці є карта маршрутів і опис до них. Наприклад, 17-й маршрут автобуса дублює кілька трамвайних і тролейбусних маршрутів. Пасажиру потрібно лише перейти з однієї вулиці на іншу й сісти на автобус».
Що робити, якщо твій транспорт знеструмлений
Якщо трамвай або тролейбус, на якому ви їхали – зупинився через знеструмлення, пасажир може продовжити поїздку автобусом без повторної оплати. Для цього обов’язково треба зберегти квиток після оплати проїзду у трамваї чи тролейбусі.
«Якщо людина вже оплатила проїзд трамваєм чи тролейбусом і стався збій, їй не треба платити ще раз. Вона показує квиток – і може перейти на автобус».
За словами представника «Запоріжелектротрансу», бувають випадки, коли транспорт зупиняється просто посеред дороги, але тоді на місце виїжджає аварійна бригада.
«Були такі ситуації, але це рідкість. Наприклад, тролейбус об’їжджав машини, які стояли під знаком, і саме в цей момент вимкнули електропостачання. Він трохи під’їхав, але не до кінця. Аварійна машина відбуксувала його в безпечне місце. Таке стається і з трамваями – аварійна бригада оперативно приїжджає».
Підприємство залишається критично важливим
Попри складнощі, КП «Запоріжелектротранс» зберігає статус критичного підприємства. Минулого року, коли ситуація з електропостачанням була стабільнішою, тягові підстанції не вимикалися.
«Так, ми залишаємося критичним підприємством. Просто тепер залежимо від графіків. Ймовірно, торік нас не відключали – тоді було стабільніше з електроенергією».
Отже, трамваї та тролейбуси у Запоріжжі не можуть працювати під час вимкнення світла, бо зупиняються тягові підстанції, що живлять контактні лінії. Попри статус критичного підприємства, «Запоріжелектротранс» підпорядковується загальним графікам відключень, а пасажирів у цей час перевозять автобуси, які дублюють маршрути електротранспорту.
Раніше ми писали, що МАГАТЕ зафіксувало нові пошкодження лінії, що живить Запорізьку АЕС.

