Як військовим та ветеранам з Буковини швидко знайти, де отримати соцпослугу чи довідку

За інформацією: Суспільне Чернівці.

Інтерв’юерка Аліна Хрищук та правозахисниця Любов Галан. Суспільне Чернівці

Найчастіше ветерани звертаються до громадської організації" Принцип", яку правозахисниця Любов Галан створила разом з військовим та адвокатом Масі Найємом, через незнання, як діяти у різних ситуаціях. В інтервʼю Суспільне Чернівці Любов Галан розповіла, як військовим та ветеранам з Буковини швидко знайти, де отримати соцпослугу чи довідку.

– Чому ветерани найчастіше звертаються через незнання, як діяти, якщо в областях є управління у справах ветеранів, у Чернівцях є центр підтримки ветеранів, офіс соціальної підтримки?

– Для мене взагалі дуже проблемна історія, що нам потрібна ціла система супроводу. Нам потрібні юристи для ветеранів чи військових, щоб розібратися в базових речах і цих "шалених процедурах".

Наприклад, мій брат має інвалідність через поранення і коли він щось запитує, я сама відкриваю наш навігатор, перечитую, бо не пам'ятаю, де оформлюється одна пенсія, а де інша.

Навігатор для ветеранів від ГО «Принцип». navigator.pryncyp.com

Наше стратегічне завдання як організації і держави – це спрощувати ці процедури, робити їх зрозумілими і навігацію ними такою, що не потребує створення 1000 і одного центру, який буде надавати ці послуги.

Зараз у нас рішення – робити суперкваліфікованих людей, які навігують військових і ветеранів по всіх цих процедурах і послугах. Але у майбутньому нам треба змінити ці процедури. Нам потрібен більш легкий, зрозумілий, чіткий маршрут не тільки для самого ветерана, а навіть для надавача послуги.

Щодо надавачів послуг – моя думка така, що у нас як держави не буде можливості побудувати цілу паралельну систему, яка обслуговує ветеранів у всьому. Як це працює у США.

Наші ветерани будуть клієнтами і є клієнтами тих надавачів послуг, які обслуговують всіх громадян. І це нормально. Наша задача бути переконаними, що ці послуги для них є доступними, що там до них нормально ставляться.

Але я думаю, що ветерану байдуже, де він отримає послугу, яка йому потрібна. Це буде ЦНАП чи центр, який буде називатися "Центр для ветеранів". Йому потрібна послуга. Люди втомилися просто, їм потрібне рішення. Не важливо, як називається місце, в якому надається це рішення.

Мене трішки засмучує, як регіони, громади бачать роботу з послугами і ветеранами з їхнього середовища. Тобто коли відкривають ветеранські центри, ветеранські простори, роблять табличку, що ось у нас тут є один юрист. Це непогані ініціативи, але питання пріоритетності ресурсів.

Тому що, наприклад, наші дослідження показують, що громади дуже малоспроможні фінансувати і підтримувати надання соціальних послуг. Соціальні послуги для нас дуже важливі, тому що їх клієнтами є ветерани з інвалідністю.

Я розумію, що табличка "Ветеранський простір" чи "Центр ветерана" більш привабливо, бо це дуже видимо, але треба звертати увагу на те, що у громаді здебільшого проживають люди, яким буде важко навіть зайти до того центру, тому що в них є інвалідність і вони потребують специфіки. Вони потребують дофінансування послуги на догляд вдома та інше. А це не так привабливо для громад, бо не так видимо.

Загалом нам треба прийняти ту реальність, що грошей нема. Грошей буде дуже мало, ресурсів буде дуже мало і ми не маємо цієї розкоші розкидатися цими ресурсами.

Якщо ми як громада розуміємо, що нам потрібен ветеранський центр з таких-то причин, бо в нас є стільки-то ветеранів і їм дійсно потрібен цей простір, ми можемо для себе це обґрунтувати – чудово.

Але якщо ми робимо це просто заради того, щоб щось зробити в громаді, де (я гіпотетично говорю) у нас 10 ветеранів, які лежать вдома і потребують догляду, то, мабуть, нам тут діяти якось потрібно по-іншому.

Дуже важливо дати можливість громадам мати доступ до даних про ветеранів. У маленьких громадах це легко зробити, бо можна зібрати дані вручну. Більшим – важче, бо ти можеш навіть не знати, хто в в тебе є. І це налагодження. Їм теж допомога зі збором, обробкою аналізу, вона теж їм потрібна.

– А в цьому контексті є електронна карта, де є кожна громада, постійно це наповнюється. Як ви ставитеся до цього механізму?

– Якщо це про той дашборд, який зараз на сайті міністерства ветеранів, ним дуже складно користуватися, тому що він штучний для користувача. Я не вмію ним користуватися. Воно мені нічого не каже. І це проблема. Це круто, що вони вже цю базу назбирали, але вона дійсно ще не є такою, що працює для користувача, що я би цим кожен день користувалася. Але це можна пофіксити.

Але я думаю, що ми будемо працювати з мінветранів, щоб це трошки покращити. Можливо, їм буде корисний досвід наш сервісний навігатор. Ми пробували робити такі типові карти надавачів сервісів по певних темах для ветерана в громадах.

навігатор ветерана. navigator.pryncyp.com

Але дивіться, тут дуже важливо ще не стати навігатором по неіснуючих послугах. Тобто для нас велика проблема теж як для організації, коли ми створюємо інформаційні матеріали, це розуміння того, що це ні про що.

Людина не вирішує там свої проблеми, тому що ну окей, ми розказали родинам, які доглядають за ветеранами з інвалідністю, що в них є право на виплату, як отримати цю виплату. Ця виплата 2000 гривень? Я не впевнена, що це вирішує щось в житті цієї родини. Це щодо інформування.

А друге – що нам робити з послугами і підтримкою, щоб вона дійсно була ефективною. Коли людина приходить за підтримкою і розуміє, що їй світить мінімальна виплата в 3 тисячі гривень на місяць без можливості працювати деінде, доглядаючи свою рідну людину – це для людей шок.

– Я б хотіла ще згадати про навігатор. Чи в усіх випадках працюють ці інструкції?

– Ми зробили навігатор, тому що знаємо, що не вистачить юристів, які зможуть консультувати ту всю аудиторію, яка є. Потреба настільки велика, що треба армію юристів, щоб це все людям проконсультувати. Тому для тих, хто хоче розібратися сам, ми зробили сайт як величезну базу знань про різні питання. Про військову службу, про поранення, про ветеранський досвід і про досвід родин. Права родин в різних категоріях родини військових, ветеранів безвісти зниклих, полонених і загиблих.

Для нас дуже складно працювати з тими алгоритмами, тому що дійсно, якщо ти почнеш просто викладати нормативку без роз'яснення того, як це працює на практиці, ти будеш таким самим навігатором як на сайтах держорганів типу піди подай рапорт, а те, що твій рапорт перервали, це, звичайно, дуже круто, але ми тобі не напишемо, що робити з цим.

Тому для нас це є викликом і ми намагаємося нашу базу знань наповнювати якимись корисними знаннями або робити дисклеймери, що там щось може напрацювати, а щось ні.

Ми свідомі того, що самим навігатором життя ветеранів і військових не покращиш. Тому коли ми створювалися як організація, я повторюсь, ми не пішли в сервіс. Ми не пішли в надання правової допомоги, хоча зараз ми її надаємо. Але це не є основа.

Наше завдання зробити так, щоб йому в майбутньому той правовий навігатор був не потрібен, або був потрібен в такій скороченій версії, бо процеси вже налагоджені. Тому що не потрібен консиліум юристів, щоби прописати одне речення.

Іноді нам потрібно збирати купу юристів, щоб зрозуміти, як ми трактуємо якесь речення у тому правовому навігаторі. Тому що купа різної практики, неврегульоване законодавство.

Колись ми проводили навчання для соцпрацівників з територіальних центрів комплектування. Пів зали кажуть ми маємо надавати ветерану направлення на МСЕК, пів зали кажуть, що ми не маємо надавати. Тому що не врегульовано і є різні практики.

І що ти в тому навігаторі напишеш? Ти з одного боку можеш сказати, що, можливо, так буде і вам пощастить. А, можливо, вам треба йти через сімейного лікаря. Тому ми дуже важко над ним працюємо, дуже важко його оновлюємо.

Він такий інструмент, як "помагайка". Він має свої обмеження, але десь за його спиною ми намагаємося зробити так, щоби це все було не потрібно, бо процеси будуть налагоджені й людині не потрібно буде розбиратися.

Що відомо про громадську організацію "Принцип"

  • Громадська організація була створена військовим й адвокатом Масі Найємом та правозахисницею й волонтеркою Любов‘ю Галан 2023 року. Спочатку фокус організації був на захисті прав військових та ветеранів з пораненнями, однак згодом розширили діяльність для адвокації прав усіх військовослужбовців та ветеранів у взаємодії з державою, йдеться на сайті ГО "Принцип".

Читати ще

Читати ще Для ветеранів війни запустили е-Карту послуг: як нею користуватися та скільки послуг надають на Буковині

Повідомляйте про важливі події з життя вашого міста чи села команді Суспільне Чернівці — пишіть на пошту редакції новин: [email protected]

Новости Украины