Фахівці Інституту споживчих експертиз провели дослідження 19 зразків дизельного пального на українських АЗС. З’ясувалося, що більшість зразків не відповідає державним стандартам.
Паливний ринок, зокрема і дизельного пального, за місяці війни переформатувався, витримав кризу зміни каналів постачання та дефіциту ресурсу. Чи витримає він екзамен на якість, перевірили спеціалісти Інституту споживчих експертиз, які провели велике дослідження дизельного пального на українських АЗС.
Цього разу відбір проб відбувся на території всієї країни. Відібрано 19 зразків «звичайного» дизельного пального у мережах ОККО, WOG, SOCAR, SHELL, KLO, PRIME, ZOG, АВІАС, AMIC, AVANTAGE 7, CHIPO, BVS, БРСМ-нафта, Neftek, U.GO, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, ПАТРІОТ, ЄВРО 5. Крім того, у ряді мереж були придбані зразки преміальних сортів дизельного палива, а саме Pulls Diesel Арктика OKKO, Mustang +WOG, Ventus Diesel KLO, Nano Extro SOCAR та Euro + БРСМ-нафта. Це паливо коштує дорожче, ніж «звичайний» дизель, і позиціонується зазвичай як пальне сорту «Арктика», з дуже великою температурою замерзання.
У лабораторії всі зразки пройшли перевірку на відповідність ДСТУ за найважливішими параметрами: гранична температура фільтрації, температура спалаху в закритому тиглі та вміст сірки.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали «запас міцності» за якістю. У другу – мережі, паливо в яких не відповідало нормативам чинного ДСТУ. Зазначимо, що у військовий час дозволено реалізувати пальне навіть застарілого стандарту ЄВРО 3, тому формально учасники червоної зони «в законі». Тут вже кожен має робити висновки самостійно.
Зелена зона (стандартне дизельне пальне)
Із загальних 19 зразків «звичайного» дизельного пального тільки 8 мереж зуміли потрапити в групу лідерів. Пальне від SOCAR, ОККО, WOG, KLO, PRIME, ZOG, AVANTAGE 7 та CHIPO відповідали всім вимогам ДСТУ 7688:2015. Отож, для початку було перевірено головний для водіїв параметр – морозостійкість. В лідерській групі «стандартний» дизель витримує мінус 20 (ZOG, AVANTAGE 7), мінус 21 (KLO), мінус 22 (PRIME, CHIPO), мінус 23 і 24 тримають дизель у ОККО та SOCAR. А ось WOG взагалі є рекордсменом – мінус 26, що є майже «арктичним» значенням.
Ще один важливий параметр – температура спалаху дизельного палива. Цей показник може дати відповідь, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти. Норматив – не нижче 55 градусів Цельсія. Найкращий результат показав зразок SOCAR (70°С), у інших учасників також виявлено «запас» (WOG – 67°С, ОККО – 65 °С). Такі результати – чіткий маркер заводського походження пального.
Ну а що з головним ворогом екології та паливної системи – сіркою? Сірка «вбиває» нейтралізатори і сажеві фільтри, а вилучення її з палива досить важкий і дорогий процес. Крім того, сірка – небезпечна речовина, оксиди якої потрапляють у повітря з вихлопом, і далі ми цим дихаємо на вулицях. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. У всіх учасників зеленої зони шкідлива сірка була нижчою за норматив, найменше – у «євродизелю» PRIME (6 мг/кг), а також KLO та SOCAR (по 7 мг/кг).
Червона зона
Цього разу червона зона аутсайдерів виявилася, на жаль, дуже великою. Зразки 11 мереж в тому чи іншому параметрі не витримали нормативів профільного ДСТУ. З морозостійкості 8 зразків не пройшли випробування холодом. Норматив – не вище мінус 20 °С. В декого ці відхилення незначні (SHELL, Neftek, U.GO мінус 18-19 °С), а в інших ситуація набагато сумніша. Зокрема, дизельне пальне в мережі АВІАС перестане прокачуватися через фільтри вже при мінус 11°С, BILL OIL – мінус 9°С, а пальне AMIC взагалі застигне при мінус 7 °С!
Температура спалаху не відповідала нормативу у зразків мереж AMIC, БРСМ-нафта, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ та ПАТРІОТ. У «рекордсмена», зразка ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, при нормі не нижче 55 °С, виявлено 20°С! Такі результати можуть свідчити про не заводське походження пального, а також значно підвищують ризики його пожежонебезпечності. Як відомо, чим нижче температура спалаху, тим більша вірогідність його займання при ДТП чи інших надзвичайних обставинах.
Із сіркою у аутсайдерів теж біда. Більше ніж 10 кратне перевищення зафіксовано у мереж БРСМ-нафта, BILL OIL, ПАТРІОТ та ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ. При чому у останньої – «солідне» перевищення у 32 рази!
Преміальне дизельне пальне
Багатьох автомобілістів цікавить питання, чи варто переплачувати за «іменний» сорт? З абсолютною впевненістю можна сказати, що у випадку дизельного пального – однозначно так. Експерти виявили, що майже всі зразки «преміуму» виявилися дійсно арктичними, причому навіть з «запасом». Яким чином мережам вдається знаходити дефіцитне в Європі дизельне пальне арктичного класу, загадка. Але факт, що воно таки потрапляє в Україну в товарних масштабах. Найбільша температура замерзання – у зразка Pulls Diesel Арктика від OKKO (мінус 36 °С). Mustang+ від WOG та Nano Extro від SOCAR витримали замерзання до мінус 35°С, Ventus Diesel від KLO – мінус 33°С. А от Euro + від БРСМ-нафта не дотягнув навіть до нормативу «стандартного» дизеля – тільки мінус 19°С. По сірці найкращі показники у зразка Nano Extro від SOCAR (4 мг/кг) та Pulls Diesel Арктика від OKKO (5 мг/кг).
Висновки
Після періоду великого паливного дефіциту, проблем з наявністю дизеля зараз нема, і це гарна новина. Але якість продукту, який продається, не завжди викликає позитивні емоції. Дослідження показало, що порушень якості досить багато, хоч вони і не завжди значні. Тому все ж варто довіряти мережам, які не йдуть на компроміси з якістю. А якщо морози вдарять сильніше, варто заправлятися лише арктичними сортами, щоб не зупинитись в далекій дорозі десь у полі.
Раніше OBOZREVATEL розповідав, як запустити дизельний двигун у мороз.
Тільки перевірена інформація в нас у Telegram-каналі Obozrevatel та у Viber. Не ведіться на фейки!