За інформацією: Суспільне Чернівці.
Перше фото: з архіву Edward Turkiewicz, друге: Суспільне Чернівці
Вулиця Садова у Чернівцях має понад сторічну історію. Свою назву вона отримала через розташування поблизу парку, який тоді називався Фольксгартен або ж народний сад. І саме на Садовій наприкінці ХІХ століття побудували депо, звідки відправлялись трамваї. Суспільне Чернівці зібрало історичні фото вулиці та порівняло з теперішнім виглядом.
З 1870-х років у Чернівцях порушили питання модернізації громадського транспорту. На той час громадський транспорт представляли переважно фіакри — карети, запряжені кіньми. Тому почали обговорювати запуск трамвайного транспорту. Про це на Суспільному розповів екскурсовод Ярослав Адамчук.
Трамвайний парк, фото першої половини ХХ століття. Фото з архіву Edward Turkiewicz
Фото: Марія Ігнатюк / Суспільне Чернівці
"Де? Звідки почати трамвайний маршрут? Було надзвичайно багато проєктів. Розглядали варіант запустити до Резиденції митрополитів. Розглядали формат канатних трамваїв як у Сан-Франциско. Трамваєм потрібно було об'єднати нижню і верхню частину Чернівців, долати спуск з вулиці Головної по вулиці Вокзальній та підйом", — розповідає Адамчук.
Після ряду обговорень, змін та проєктів вирішили побудувати першу електростанцію у Чернівцях для трамваїв. Вона була готова у 1896 році. Тоді почали прокладати трамвайні колії. А 18 липня 1897 року урочисто запустили трамваї.
Трамвайний парк. Фото 1936 року з архіву Edward Turkiewicz
Фото: Марія Ігнатюк / Суспільне Чернівці
На місці автостанції було спочатку трамвайне депо. А у 1930-х роках тут був автопарк.
Автобусний парк. Фото 1933 року. З архіву Edward Turkiewicz
Фото: Марія Ігнатюк / Суспільне Чернівці
З Садової трамваї рухалися до міського пляжу на річці Прут. У Чернівцях вони проїздили 70 років у Чернівцях — до 1967 року.
Спочатку було тільки сім трамваїв, один з яких — тільки для обслуговування, щоб була змогла відтягнути чи забрати інші трамваї.
Будівля на Садовій, нині Індустріальний коледж. Фото 1899 року. Фото з архіву Edward Turkiewicz
Фото: Марія Ігнатюк / Суспільне Чернівці
Трамваї були єдиним транспорт, який функціонував у Першу світову війну, бо перевізники на фіакрах боялися. Представники Червоного хреста трамваями навіть перевозили поранених, каже Адамчук.
Стовпи, які збереглися на Садовій, є зразками металевого трамвайного стовпа, які у Чернівцях почали встановлювати ще з кінця ХІХ століття.
Металевий трамвайний стовп, що зберігся. Фото: Суспільне Чернівці
"Багато є спогадів, як у трамваях їздили "зайцем" — без оплати квитка, коли влітку їхали на пляж і набивалися, хоча звісно були обмеження на кількість пасажирів, і коли натовп завантажувався в трамвай, кондуктор не мав можливості зупинити цих людей", — каже Адамчук.
Швидкість трамвая в середньому була від 6 до 11 кілометрів за годину. Для порівняння, людина в середньому ходить 5-6 кілометрів за годину.
"З іншого боку були спогади в пресі про те, що коні боялися шуму трамваїв, бо транспорт їхав гучно та дзвенів. Кілька разів коні екіпажами попадали під трамвай, не зважаючи на його невисоку швидкість. Навіть були ситуації, що дуже серйозних травм зазнавали люди, попадаючи під трамвай", — каже Адамчук.
Колишня казарма Erzherzog Eugen (споруджена в 1902 році), в міжвоєнний період — казарма Mihai Viteazul, військовий ліцей “Ştefan cel Mare”, нині університетський корпус. Фото 1928 року. Будівля на Садовій. Фото з архіву Edward Turkiewicz
Фото: Марія Ігнатюк / Суспільне Чернівці
Читати ще
Читати ще Якою була вулиця Ольги Кобилянської в Чернівцях сто років тому
Читати ще Який вигляд мав парк Шевченка у Чернівцях понад століття тому