За інформацією: Суспільне Чернівці.
Леонтій Варварич під час моління. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Опісля російські старообрядці почали називати буковинця розкольником і казати, що “на його рясі – кров вбитих на Донбасі росіян”. Тоді частина вірян підтримали рішення Леонтія, а більшість священників – ні.
"Нам почали говорити, що це розкол. Але ми живемо по канонах святої церкви й хочемо діяти так, як заповідано каноном. Якщо ти у чомусь винен, то має бути канонічна комісія, а просто закидати комусь, що ти – "розкольник", то ти таки аргументуй це", – каже священник.
Священник-старообрядець Леонтій Варварич першим в Україні обірвав зв’язок з Москвою. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Моляться, як тисячу років тому
Зараз Леонтій продовжує проводити служби у храмі в Чернівцях, куди приходять два десятки вірян. Деякі дотримуються давніх традицій – не танцюють, не стрижуть волосся, не мають права розривати шлюб і постять впродовж усього року у певні дні.
Моління проводять без літургії. Леонтій каже, так молилися ще тисячу років тому, коли князь Володимир приймав християнство.
"Патріарх Нікон вирішив зробити нову модифікацію церкви, поміняти її на новий обряд. У 1666 році почалися гоніння древнеправославних християн, й вони були змушені тікати, зокрема й на Буковину. Хтось може сказати, що ми – старообрядці, але ми – православні старообрядці", – каже Леонтій.
Леонтій Варварич з вірянами під час богослужіння. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Богослужбова книга «Апостол», з якою проводять богослужіння. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Також в області збереглися будинки, в яких поколіннями жили сім'ї старообрядців. Такою є батьківська хата Леонтія. Вона поділена на дві частини, а в кутку – за традицією – є ікони.
"Також є піч, яка не тільки для приготування їжі, але й для відпочинку. На ній фактично виросло все покоління дітей. Кожна людина має слідкувати за своїм тілом, тому замість косметичних засобів у нас практикували лазню. Лазня зцілювала від хвороб, мастилися пахощами, а корінь лопуха був найкращим засобом", – каже священник.
Будинок у селі Біла Криниця, яка належить священнику-старообрядцю Леонтію Варваричу. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Ікона у будинку старообрядців у селі Біла Криниця на Буковині. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Крім богослужінь у Чернівцях, Леонтій щороку приїжджає у Білу Криницю на храмове свято. Це село на кордоні з Румунією вважається центром старообрядництва. У цьому селі Леонтій виріс й починав свій шлях як священник. Каже, раніше там жили три сотні старовірів, а нині залишились – кілька десятків.
"Це люди старшого віку й, звичайно, вони орієнтовані ходити до церкви. Церква у Білій Криниці має сакральний зміст. Ця споруда є символом єднання всіх старообрядців, які живуть на Буковині, Алясці, в Австралії, Румунії й тій же Росії".
Церква у селі Біла Криниця на Буковині. Суспільне Чернівці/Володимир Мороз
Читати ще
Читати ще
“Епіфаній сказав, що ніколи не пізно”: як отець Василій перейшов з УПЦ МП до ПЦУ в Чернівцях
Читати ще
«УПЦ — це помилка»: історія священника з Буковини, який у 78 років перейшов до ПЦУ
Читати ще
«Найстрашніше, коли віряни йдуть до церкви, бо кажуть, що це нормальний заробіток»: інтервʼю з єпископом ПЦУ Феогностом
Повідомляйте про важливі події з життя вашого міста чи села команді Суспільне Чернівці — пишіть на пошту редакції новин: [email protected]