За інформацією: Суспільне Кропивницький.
Герб Попельнастого (ліворуч) та банери зі зразками козацької зброї та одягу, які показує Валерій Жванко. Суспільне Кропивницький
На демонстраційному майданчику Центру розмістили людиноподібну скульптуру, якій, згідно зі свідченнями спеціалістів Дніпропетровського національного історичного музею, 6-10 тисяч років, розповів Валерій Жванко.
"Скульптура стояла на кургані поблизу школи – на тому ж місці, де потім збудували православний храм, зруйнований комуністами".
Людиноподібна скульптура, вік якої оцінюють у 6-10 тисяч років. Суспільне Кропивницький
Поруч зі скульптурою – кінний плуг часів колективізаціїПроцес об'єднання одноосібних селянських господарств у колективні, починаючи з 1925 року., який Центру подарував вчитель місцевої школи Руслан Щукін.
"Каже, під час відпустки розкопав. Кожна частина була розібрана, замотана у ганчір’я і змащена мастилами – тобто людина, яка це закопувала, вірила, що ця влада протримається недовго, й хотіла продовжувати займатися домашнім господарством".
Кінний плуг часів колективізації. Суспільне Кропивницький
Крім того, на подвір’ї Центру можна побачити жорна з механічного млина, камені, якими давили олію, й камені, якими під час Голодомору місцеві жителі вдома робили борошно.
"Саме за ними полювали радянські активісти, розбивали їх молотами й ломами. Люди просили їх не розбивати, намагалася зліпити розбите папером, тканиною й тістом".
Жорна. Суспільне Кропивницький
Відвідувачам під час екскурсій Центром, зі слів його директора, розповідають про жорстокість комуністичного режиму, за фотографією на стіні відвідувачів просять визначити національну належність родини, зображеної на ній.
"За одягом визначають, що це українська родина. І ключове питання – де тато на цій світлині. Найсмішніше, що я чув: тато фотографує. Ми ж просимо відвідувачів зрозуміти, що тисячі років в Україні тато займався тільки двома справами: у мирний час обробляв землю, у воєнний час – цю землю захищав".
Фотографія української родини та коса, що символізує смерть, яку, зі слів Валерія Жванка, приніс комуністичний режим на українські землі. Суспільне Кропивницький
Центральна композиція приміщення Центру демонструє протистояння комуністичного режиму та української народної культури, сказав Валерій Жванко. Основний експонат композиції – підліткова сорочка на ярмі.
"Це образ України, розіпнутої та уярмленої. А поруч – колективне велике фото наших односельців десь того часу. Ми використовуємо дзеркала поміж світлинами, щоб відвідувачі відчули себе частиною спільної історії".
Сорочка на ярмі в центрі «Толока». Суспільне Кропивницький
Відвідувачки центру «Толока» розглядають світлини жителів Попельнастого. Суспільне Кропивницький
Екскурсії організовують у форматі квесту: ті, хто відповідають на питання екскурсовода, отримують можливість перейти до інших локацій Центру.
Вітрина з предметами побуту українців. Суспільне Кропивницький
Воєнна експозиція у центрі «Толока». Суспільне Кропивницький
В експозиційних вітринах розмістили традиційні елементи української хати, предмети, що нагадують про воєнне минуле й сьогодення краю: від кам’яної сокири – до джавеліна, розповів директор Центру.