«Можлива кримінальна відповідальність». Що не так із встановленням ліфта у Чернівецькій ОВА

За інформацією: Суспільне Чернівці.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

Восени 2024 року взялися облаштовувати зовнішній ліфт до приміщення Чернівецької ОВА. Почали роботи без одного дозволу від Міністерства культури. Тому роботи призупинені. Тепер відповідальному за встановлення ліфта може загрожувати кримінальна відповідальність, а конструкцію можуть демонтувати.

У Мінкульті у відповіді на наш запит зазначають, що не мали підстав надати дозвіл на ремонтно-реставраційні роботи з пристосуванням будівлі. Натомість пропонували інші методи для доступності маломобільних людей. Наприклад, мобільні сходові підйомники. Суспільне Чернівці розповідає, що відомо про будівництво ліфта.

Чому у Міністерстві вважають, що не мали підстав дати дозвіл

Приміщення Чернівецької ОВА є у переліку памʼяток архітектури національного значення як Палац юстиції, 1906 року. Будівля перебуває у межах:

  • зони охорони памʼятки національного значення та у межах історичного ареалу міста Чернівці;
  • буферної зони обʼєкта всесвітньої спадщини ЮНЕСКО — "Резиденція митрополитів Буковини та Далмації".

Чернівецький національний університет. chnu.edu.ua

У відповіді на запит йдеться, що на територіях охоронних зон не можна виконувати роботи без дозволу органів охорони культурної спадщини. А Міністерству стало відомо, що певні конструкції зовнішнього ліфта, включно з бетонним (залізобетонним) фундаментом, вже побудовані без дозволу Міністерства на проведення будівельних робіт.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

"Це спричинило пошкодження опорядження зовнішніх стін та елементів антаблементу памʼятки архітектури національного значення", — йдеться у відповіді на запит.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

А якщо немає дозволів Міністерства та Державної інспекції архітектури та містобудування України (клас наслідків — СС3), замовника можуть притягнути до кримінальної відповідальності.

"Висновок щодо "Оцінки впливу на видатну універсальну цінність обʼєкта всесвітньої спадщини ЮНЕСКО", наданий МКІПМіністерства культури та стратегічних комунікацій, у листі від 15 травня 2024 на адресу Замовника, що проєктовані містобудівні та архітектурні перетворення не будуть мати негативного впливу, є невідповідним вимогам Закону", — йдеться у відповіді на запит.

У Міністерстві це пояснюють тим, що зазначена пропозиція — прибудова ліфтової шахти — змінює архітектуру одного з фасадів, та вносить дисонанс у загальне сприйняття однієї з найяскравіших і знакових будівель міста.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

Також у Міністерстві зазначають, що науково-проєктна документація на реставрацію розроблена без дотримання вимог державних будівельних нормДБН А.2.2-14-2016 "Склад та зміст науково-проєктної документації на реставрацію памʼяток архітектури та містобудування"..

"Замовник порушив вимоги статі 22 "Про охорону культурної спадщини": памʼятки, їхні частини, забороняється зносити, змінювати, замінювати, переміщувати на інші місця. Запропонований варіант вносить зміни до архітектурно-просторового вирішення одного з фасадів памʼятки національного значення. Також порушив вимоги статті 28 цього закону: вимоги органів протипожежної, санітарної, екологічної охорони та інших щодо умов використання памʼяток не можуть призводити до змін памʼяток і не повинні погіршувати їхню естетичну, історичну, мистецьку, наукову чи художню цінність", — йдеться у відповіді на запит.

"У мене були всі дозволи, залишався один"

В ОВА вже встановили каркас, а також отримали сам ліфт. За словами керівника дирекції з обслуговування майна громад Анатолія Федорука, понад півтора року витратили на виготовлення документації та погодження. Однак в останній момент Мінкульт не дав дозвіл на початок робіт.

Керівник дирекції з обслуговування майна громад Анатолій Федорук. Суспільне Чернівці

"Зараз вона на монтажних кронштейнах кріпиться, але далі вона буде окремо стояти від будівлі на температурних подушках. Практично одне, що ми будемо вимушені зробити — це під вікнами демонтувати ці підмуровки і замінювати вікна на двері. Оце практично весь вплив, який має бути на цю будівлю", — каже Федорук.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

Конструкція ліфта: вигляд та кріплення з приміщення. Суспільне Чернівці

За його словами, переписка з Міністерством культури тривала приблизно півтора року.

"Проєктно-кошторисна документація є, вона пройшла всі погодження, висновки і також погодження Міністерства культури", — каже Федорук.

Відповідь Міністерства щодо погодження науково-проєктної докумпентації. Фото документу надав Анатолій Федорук

Федорук каже, щоб почати роботи, потрібно було три договори: авторський, договір технагляду і договір на виконання робіт. Провели тендерні закупівлі, у вересні виграла фірма з Івано-Франківська.

"Ми завантажили це все в програму для надання дозволу, щоб починати роботи. І виконавець сказав: "Вже осінь. Дозвіл на початок робіт — це чисто технічна сторона. Це ж не порушення документації, це все діло". І він каже: "Ви що кажете?". Я кажу: "Я беру паузу". А він каже: "Я починаю працювати, бо якщо підуть морози, дощі треба цей бетон зробити",— каже Федорук.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

За його словами, коли завантажили документи у програму, зʼясувалось, що немає дозволу власника — облради. Коли обласна рада надала його, написали листа у Міністерство.

"Осінь, починаються дощі. А виконавець каже: "Я починаю щось робити". Я не будівельник, я спитав у наших "будівничих акул", що немає дозволу, відповіли: "Якщо в тебе є проєктна документація, є всі договори, є експертиза. Це ж чисто технічна сторона". А виявляється, не дають дозвіл", — каже Федорук.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

В останньому листі у Міністерстві вказали, що потрібно переглядати погодження.

"А в мене погодження це вже є, висновки є. Я їм зробив копію і написав листа, що "відправляю копії вашого погодження". Телефоном вони мене повідомили, що колишніми працівниками Міністерства займається прокуратура. Але я не звертався до них, я звернувся до Міністерства", — каже Федорук.

Обладнання та скляна кабіна ліфта наразі перебуває біля приміщення ОВА, його замовляли з Болгарії. Він не оплачений, каже Федорук. За його словами, проєктно-кошторисна документація та фундаментні роботи коштують орієнтовно до 5 мільйонів гривень.

Скляна кабіна для ліфта. Суспільне Чернівці

"Ми поспішили трошки, зробили цю конструкцію. Зараз ставлять питання, щоб відкрити кримінальну справу проти мене як директора. А у мене є всі документи, крім одного", — каже Федорук.

Зараз він має прозвітувати перед депутатами, адже було рішення сесії та передбачено програмою фінансування. Тепер дирекція з обслуговування майна громад подала позов до суду на Мінкульт, каже Федорук.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

За його словами, якби не отримав висновки, не витрачав би гроші на проєктні роботи, на закупівлю матеріалів. Також має знайти вирішення, як розрахуватися за ліфт, який вже на території ОВА.

"Це з обласного бюджету. Було недостатньо грошей. І я був вимушений проплачувати з господарського рахунку дирекції. Ці послуги з проєктування, для того, щоб не зв'язуватися з бюджетом, то ми платимо наші зароблені. Я буду казати так, що я обділяю цих прибиральниць, водіїв, слюсарів — і я коштом цього проплачую", — каже Федорук.

Конструкція для ліфта у дворику ОВА. Суспільне Чернівці

Він допускає, що буде вимушений демонтувати конструкцію. А гроші, які були виділені, щоб розрахуватися з підрядником згідно з тендером, повернули назад в обласний бюджет, каже Федорук.

У Міністерстві пропонували інші конструкції замість ліфта

У відповідях на листи ОВА, громадських організацій, Кабінету Міністрів України у Міністерстві пропонували, що одним з варіантів забезпечення права людей з інвалідністю на доступне середовище, зокрема до приміщень будівлі Чернівецької ОДА, могли б бути наявні на ринку України технічні засоби на кшталт електричних, зокрема мобільних сходових підйомників, йдеться у відповіді Міністерства на запит Суспільного.

Також у Міністерстві зазначають, що питання щодо ліфта у Чернівецькій ОВА розглядали на засіданні Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини 29 січня. Там визначили, що необхідно додатково опрацювати або надати за наявності:

  • попередні роботи;
  • завдання на проєктування;
  • "Реставраційне завдання.." щодо проєктування, та зокрема, зміни памʼятки;
  • історико-архітектурну довідку;
  • натурні історико-архітектурні дослідження та пропозиції щодо можливих варіантів влаштування ліфтової шахти.

У висновку йшлося, що, крім вже згаданих зауважень Міністерства, проєктна документація не відповідає вимогам законодавства у сфері охорони культурної спадщини та містобудівного законодавства, а також вимогам Державних будівельних нормДБН А.2.2-14-2016 «Склад та зміст науково-проектної документації на реставрацію памʼяток архітектури та містобудування», а саме відсутні/не подано розділи науково-проєктної документації:

  • попередні роботи;
  • до вихідних даних не надано "Завдання на проєктування" та "Реставраційне завдання";
  • натурні архітектурні дослідження;
  • варіанти архітектурного рішення влаштування підйомника.

Також у висновку йшлося, що охоронний договір оформлений не відповідно до вимог законодавства, зокрема, відсутнє погодження Центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини. Також, що паспорт на памʼятку виконано за вимогами застарілих норм памʼяткоохоронного законодавства, — не визначено предмет охорони, територію памʼятки та її зони охорони.

Раніше Суспільне Чернівці розповідало, чи встановлять ліфти у ОВА та міськраді:

Читати ще

Читати ще Сторічні вілли Чернівців: хто їх руйнує та як можна зберегти історичну спадщину

Повідомляйте про важливі події з життя вашого міста чи села команді Суспільне Чернівці — пишіть на пошту редакції новин: [email protected]

Новости Украины