За інформацією: Суспільне Суми.

Павло Пец. Суспільне Суми
Нині чоловік організовує роботу підрозділу БпЛА, що виконує бойові завдання на Сумщині.
— У чому задача ваша головна полягає?
— Якщо ми говоримо про окремий підрозділ в складі лінійного десантно-штурмового батальйону, то перша і основна задача — це допомагати своїй піхоті на позиціях. Коли в тебе є своя піхота, вона або штурмує, або обороняється. Перше наше завдання — не підпустити ворога до неї, знищити ворога, який наступає, і допомогти у веденні штурмових дій. Ми не обираємо собі ціль, ми не шукаємо ціль, яка жирніша, яка буде давати гарнішу картинку. Перше наше завдання — це допомагати піхоті. І, оскільки в нас чотири десантно-штурмових роти, які виконують завдання, ми допомагаємо саме їм.
— Чи змінилися якось ваші завдання на цьому етапі війни?
— Однозначно. Це, напевно, вже 10 ітерація зміни завдань, тому що паралельно з тим, як розвиваємось ми, розвиваються засоби, якими ми ведемо бойові дії, і розвиваються можливості щодо їх застосування. Зараз ми ведемо розвідку набагато далі, ніж могли колись. Ми наносимо ураження на набагато більшу відстань, ніж наносили його раніше. І варіантів, як це ураження нанести, зараз також в рази більше. Тому завдання не те що змінились — вони додались і збільшились в кількості, тому що збільшились наші можливості.
— Які типи безпілотників використовує нині найчастіше ваш підрозділ і підрозділи противника?
— В принципі, в нас тут паритетні засади. Немає нічого надсекретного і чогось такого, чого б не було в ворога. Ми користуємось, по суті, одним і тим самим, але в різному виконанні. Для розвідки використовуються або квадрокоптери, або крила. Вони є в нас, вони є у ворога. Ними ми ведемо спостереження, ними ми шукаємо ціль для ураження. Якщо ми говоримо про ураження, починаємо з найпростішого, з маленького ФПВ-дрона, він є в нас, він є в ворога.
Якщо ми говоримо про великі бомби, це нічні бомби. Наразі в нас тут лідерство. Я особисто вважаю, що ворог навіть не наступає нам на п'яти по тому, що він застосовує, тому що ми застосовуємо його в рази більше і в рази ефективніше. В нас є досвід. У нас є база хороша для того, щоб і далі це розвивати. Якщо ми говоримо про ураження на великі дистанції, то це ударні крила. Роботу великих ударних крил по території противника ми можемо спостерігати в новинах. Роботу крил такого типу, як в нас, які дозволяють нам контролювати нашу лінію фронту, ми також застосовуємо ефективно і щоденно.
Не останнє місце займає робота ФПВ на оптоволокні, яке дозволяє нам уражати на дистанції 20-30 км точково та ефективно з хорошим відео і з хорошим підтвердженням. Це також є в ворога, про що всім відомо. Ну і звичайні скиди з дрона по передньому краю для того, щоб знищити піхоту, яка підійшла впритул до наших позицій, це також є в нас, це також є в ворога.

Павло Пец. Суспільне Суми
— У чому є небезпека для роботи операторів дронів?
І дрон вражає ціль, чи то жива сила противника, чи то укриття чи техніка, він вражає один раз і знищує. Тому, коли ворог шукає пріоритетну ціль, яка може завдати йому найбільшої шкоди, це насамперед наші пілоти. Тому робота пілота небезпечна. Тобі потрібно бути близько, щоб бути ефективним. Тобі потрібно мати багато засобів на позиції. Тобі не вийде сидіти в нірці 2×2, щоб бути непомітним. Тому пілота не так вже і важко виявити, якщо ти знаєш, де шукати.
— Чи існують якісь методи, як вони себе можуть захистити у цій ситуації?
— Методів є багато, починаючи від методів раннього виявлення за допомогою радіоелектронної розвідки, яка ведеться цілодобово на рівні бригад. Починаючи від інформації від суміжних підрозділів, які стоять ліворуч, праворуч від тебе і також діляться інформацією щодо виявлення цих самих ФПВ-дронів, щодо виявлення засобів. Якщо ми говоримо про фізичний захист позиції, також є дуже велика кількість напрацювань. Вже готові цілі інструкції, які подаються кожному екіпажу для того, щоб уберегти і забезпечити їхню роботу на тій чи іншій позиції.
Ми на хорошому, достойному рівні впровадили застосування помпових рушниць, напівавтоматичних рушниць 12-го калібру. Ми отримали рушниці, ми підібрали під них відповідні правильні набої. Ми навчили свої екіпажі ними користуватись, і це дало можливість екіпажу під час виявлення ворожого дрона знищити його в повітрі, коли він до тебе ще не підлетів. Знищений дрон — живий екіпаж. Далі — фізичне укриття на позиціях, додаткові сітки, які не так вже й легко побачити в аналогову камеру дрона. Обварка техніки, яка обслуговує пілотів. Обварка техніки неодноразово рятувала техніку від ураження дронами, і техніка успішно виконувала завдання з доставки екіпажів і майна, яке їм підвозилось. Тобто такі випадки, вони по факту відбуваються на лінії фронту щодня.
— Як змінюється робота операторів дронів через активну роботу російських засобів РЕБ?
— Вона швидше змінюється для того, хто займається обслуговуванням дрона. На цьому етапі війни хорошою бригадою чи підрозділом вважається той, в кого десь окремо в безпеці сидить інженер, в якого є освіта, в якого є навички, в якого є ентузіазм творити щось нове, і до нього просто виходить пілот і каже: "Твій дрон більше не летить, глушить". І тоді починається брейншторм. Як зробити так, щоб змінити частоту? Як зробити так, щоб змінити переключення каналів? Варіантів обійти ворожий РЕБ насправді є багато. І вони обмежуються тільки фантазією інженера, який готує цей дрон. При наступній доставці пілоту приїжджає на позицію новий дрон, приїжджає інструкція, що з цим дроном потрібно робити. І в ідеальному випадку ми отримуємо доповідь пілота про те що"все нормально, я тепер долітаю". От саме так якось відбувається прогрес.
— Тобто під час виконання бойового завдання працює не лише оператор дрона, а ціла команда, так?
— Однозначно. Напрямок, чи то ФПВ, чи то крило, чи то розвідка, працює ефективно тільки в тому разі, коли ефективно працює весь механізм. А команда в себе включає і інженерів з підготовки дронів, і інженерів-саперів з підготовки боєприпасів, відпочиваючий екіпаж пілотів, який повинен встигнути це все облітати на полігоні, щоб на позицію точно їхало робоче. Командир, який повинен спланувати доставку і заміну; навідник, який повинен знайти хорошу ціль і передати її пілотам; і вже в кінці пілот, який повинен взяти готове обладнання і успішно, й ефективно у разі цієї ситуації. Отака команда і ефективна робота такої команди дає результат.
— Що сьогодні потрібно військовому, який хоче стати оператором БпЛА?
— Бажання. Ми не ставимо рамок ні по фізичному здоров'ю, ми не ставимо рамок по тому, ким він був до того, як став частиною Збройних Сил України. Ми не вводимо ніяких обмежень на вік, ми не вводимо ніяких обмежень на те, з якої області він до нас прибув. Єдине, що необхідно будь-кому, щоб стати ефективним пілотом, — це бажання навчатись, бажання опанувати і працювати. Якщо в людини є бажання, вона зробить все для того, щоби в короткі терміни навчитися і стати частиною команди.

Павло Пец. Суспільне Суми
— Які основні виклики зараз стоять перед підрозділом вашим БпЛА?
— Враховуючи те, що бажання в нас є набагато більше, ніж можливостей, то в нас основний виклик — це, маючи ті інструменти, те забезпечення, яке нам надається державою, волонтерами і з усіх можливих напрямків, з яких ми можемо це назбирати, це зробити так, щоб наші можливості дорівнювали нашим бажанням з тим об'ємом майна, яке ми маємо. Видумувати, як зробити так, щоб зробити безкоштовно, грубо кажучи, і ефективно.
— Чи є якісь виконані вашим підрозділом бойові завдання, якими ви пишаєтесь?
— Завдань ми виконали дуже багато. Ну, з того, що приходить на думку, і з того, що більш-менш свіже, про що можна говорити, це впродовж місяця минулого року ми змогли стримувати всі штурми ворога на Курському напрямку, і впродовж місяця ні одна штурмова група піхоти не змогла підійти до лінії оборони наших позицій. Це дозволило нам ефективно замінити людей. Це дозволило нам покращити інженерно наші позиції. І впродовж місяця в нас не було ні поранених, ні загиблих. Це те, чим, я вважаю, ми можемо пишатися. Зараз ми стоїмо в такому місці, де ми знаємо, як вести бойові дії, ми знаємо, як зустрічати ворога, і ми знаємо, як не дати ворогу просунутись далі.
— Що найбільше мотивує ваш підрозділ, і як ви підтримуєте моральний стан бійців?
— Ну, насправді мотивація, вона мала би з'явитися у всіх в лютому 22-го року, хто не був на той момент дотичний до армії. Мотивація захистити свою країну. Єдина мета на цей момент в кожного пілота Збройних Сил України — це оборона нашої країни. Ми стали в ряди Збройних Сил для того, щоб захистити свою хату, захистити свою сім'ю, свою родину і вигнати ворога з нашої землі. Поки та мета не досягнута, вона є основною метою нашого перебування в Збройних Силах України. Мотивація для хорошого пілота — це знищений ворог. Як говорить головний сержант роти першої батальйону ударних безпілотних комплексів, найкраща мотивація для нього — отримати відео від пілота, де пілот вражає ворога, де пілот вражає укриття чи техніку. Якщо він таке відео побачить, він наступного дня проснеться о 5-й ранку і за день зробить в 10 разів більше справ. Це — хороша мотивація. Мотивація, коли ти бачиш, що твоя робота, твій вклад приносить плоди і працює на загальне благо на лінії фронту. Чим більше роботи зробимо ми, чим більше ворога уразять пілоти, тим менше ворогів дійде до нашої піхоти. Піхота не може в будь-який момент вийти з позиції. Піхота не може дозволити собі відступити, і піхоті потрібно прийняти бій. А наша мотивація — зробити все, щоб піхота на позиціях відпочивала.
