За інформацією: Суспільне Кропивницький.
У Кіровоградській області руйнується міст через річку Інгулець, що сполучає п’ять сіл Ізмайлівського старостинського округу Олександрійської громади, в яких живуть понад тисяча людей, з Олександрією. У 2021 році його почали ремонтувати, та завершити капітальний ремонт завадило повномасштабне вторгнення РФ в Україну. Суспільне дізнавалось про стан мосту, скільки коштує його капітальний ремонт, хто починав ремонтувати та чи планують завершити.
"Люди обурені"
Староста Ізмайлівського старостинського округу Микола Сироватка розповів, що дорогу по обидва боки від мосту підсипали місцеві фермери, сам міст, показав, руйнується.
"Підсипали недавно дорогу, щоб хоч переїхати було як автобусом, хоч хліб привезти людям. Руйнується (міст – ред.) – щомісяця, щодня. Люди обурені".

Староста Ізмайлівського старостинського округу Микола Сироватка показує руйнування мосту. Суспільне Кропивницький
Після дощу мостом не може проїхати шкільний автобус, розповіла завідувачка дошкільного підрозділу Головківської гімназії Олена Щербиненко. З її слів, дощі розмивають дорогу, яку засипали ґрунтом для заїзду. Шкільним автобусом возять дітей та працівників на різні заходи в Олександрію, за 20 кілометрів.
"Є Ізмайлівська гімназія, де 46 дітей, та дошкільний підрозділ – 16 дітей. Проблеми виникають, коли треба їхати на засідання, змагання, конференції, екскурсії. Ані швидка допомога, ані пожежники, ані поліція, навіть постачальники продуктів не завжди можуть доїхати. З кожним роком все гірше й гірше. Звичайно, є інший шлях, але це плюс 20 кілометрів через Новий Стародуб".

Шкільний автобус їде через аварійний міст. Суспільне Кропивницький
81-річний місцевий житель Анатолій Клименко сказав, що, з розповідей його батька, міст збудували понад сто років тому.
"Поміщиця проживала тут, вона зробила його. Він і називається "Піщаний Брід", бо переїжджали підводами".
Зі слів чоловіка, він все життя живе в Ізмайлівці й жодного разу не бачив, щоб міст капітально ремонтували.
"Підправляли щось – туди-сюди. Берега розмиває вода, яка поступає сюди з Дніпра".
Жителька села Пустельникове Ірина Комолікова сказала, що їздить мостом щодня.
"Воджу дітей то в лікарню, то на гуртки, то дуже небезпечно. Переживаю – їдеш і думаєш, чи переїдеш ти його, чи ні".
За словами жінки, з приводу ремонту мосту щороку звертаються в Олександрійську міськраду.
"Немає жодної реакції. Ми й перегороджували міст неодноразово".

Дорогу по обидва боки від мосту підсипали ґрунтом для заїзду. Суспільне Кропивницький
Місцева влада – про незавершений ремонт мосту
Начальник управління житлово-комунального господарства Олександрійської міськради Михайло Сулятицький розповів, що місцева влада знає про аварійний стан мосту.
"Це дорога місцевого значення, але вона важлива, тому що для того, щоб вантажівкам об'їхати, добратися у Піщаний Брід, треба об'їхати кілометрів 40. Для підприємств, для фермерів, для місцевих жителів це проблема".
Жителі сіл, з його слів, звертались щодо підтоплення прилеглих до річки територій під час збільшення рівня води.
"І також є проблеми з переїздом, тому що міст перебуває в аварійному стані, його частково демонтували. Тому не будь-який транспорт може переїхати з одного берега на інший".
У 2021 році, сказав, вартість капітального ремонту мосту оцінювали у 60 мільйонів гривень, та йому завадило повномасштабне вторгнення РФ в Україну.
"Провели тендер, уклали договір між державним підприємством "Агенція місцевих автомобільних доріг" та підприємством "Мостобудівельний загін 112" на виконання робіт з капітального ремонту мосту. Місто (Олександрія – ред.) до цього не причетне, бо це державне замовлення. У 2021 році почали облаштовувати береги, укріплювати, частково демонтували. Та наприкінці року роботи зупинили. Причина невідома. Можливо, це зміни у проєктній документації, можливо, продовження строків. А на початку 2022 року почалася повномасштабна війна, роботи не відновили".
Нинішню вартість ремонту мосту не рахували, сказав Михайло Сулятицький.
"Треба експертне обстеження робити".
Зі слів керівника управління, самостійно громада відремонтувати міст не зможе, бо з жовтня 2023 року у громад забрали податок на доходи фізичних осіб – військовослужбовців, поліцейських та інших силовиків. Ці гроші тепер спрямовують до держбюджету на потреби оборони України, зокрема на закупівлю озброєння, дронів та боєприпасів.
"Це десь 130 мільйонів гривень на рік. А наша громада – дотаційна, тому за власні гроші ми навряд його посилимо".

Вантажівкам не рекомендують їздити мостом. Суспільне Кропивницький
Підрядник готовий відновити ремонтні роботи
Ремонтні роботи на мосту в листопаді 2021 року почало підприємство-підрядник "Мостобудівельний загін 112". "Агенція місцевих автомобільних доріг" профінансувала їх на десть мільйонів гривень із 60 передбачених проєктом, розповів телефоном керівник проєктів підприємства Володимир Овчаренко.
"Основні будівельно-монтажні роботи почали в листопаді 2021 року, призупинили їх 24 лютого 2022-го. Нині там зробили буронабивні палі, залізобетонні фундаменти на крайніх опорах-устоях, занурили шпунтову огорожу проміжних опор та планували проводити демонтаж старого мосту. Гроші, які нам виділили, використали на ці роботи, плюс виготовили усі 18 21-метрових балок прогонової будови, забетонували їх. Та з березня 2022 року роботи на об’єкті не виконували, бо не було фінансування".
У відповіді на запит Суспільного керівник обласного департаменту інфраструктури, структурним підрозділом якого є "Агентство місцевих автомобільних доріг" Сергій Котіков пояснив, що фінансування ремонту мосту зупинили через повномасштабне вторгнення РФ.
"У зв’язку з військовою агресією РФ на території України та зменшенням фінансування робіт з будівництва, реконструкції, ремонту й утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Кіровоградської області, роботи з реконструкції мосту призупинили".
Крім того, у відповіді на запит Сергій Котіков не рекомендує вантажівкам їздити мостом.
"У жовтні 2025 року працівники Агентства оглянули міст. За результатами огляду повідомляємо, що проїзд для автомобільного транспорту забезпечено, окрім великовагового транспорту".
Представник підприємства-підрядника сказав, що відновлять ремонтні роботи на мосту, коли буде фінансування.
"Щоб відновити роботи, потрібне суттєве корегування проєкту. Ціна його зросте практично на 100%. Десь до 120 мільйонів гривень. Бо арматурна сталь, бетон та інші матеріали подорожчали".
За інформацією керівника департаменту інфраструктури обласної військової адміністрації, нині фінансування ремонту мосту відновити не можуть.
"Основним джерелом фінансування робіт з ремонтів автомобільних доріг загального користування місцевого значення Кіровоградської області є субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Законами України "Про державний бюджет на 2024 рік" та "Про державний бюджет на 2025 рік" визначено, що надходження, які формували видатки/кошти на субвенцію, зараховують в повному обсязі до загального фонду Держбюджету України та спрямовують на потреби безпеки і оборони, у зв’язку з чим субвенція на фінансування місцевих доріг, в даному періоді, бюджетом не передбачена".
За даними представника "Мостобудівельного загону 112", у разі відновлення фінансування, завершать ремонт мосту за вісім місяців.
