За інформацією: Суспільне Кропивницький.
Майже 15 тисяч людей за два тижні підтримали петицію, зокрема й освітяни Кіровоградщини, щодо недопущення звуження прав та гарантій освітян. Її розмістили на сайті електронних петицій Верховної ради 19 листопада. Серед вимог, зокрема, не допустити підвищення норми навантаження вчителя на одну тарифну ставку до 22 годин на тиждень. Також строкових трудових договорів й тривалості роботи вчителів 36 годин на тиждень.
Про це Суспільному розповів заступник голови профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк.
Що пропонує комітет Верховної ради України з питань освіти, науки та інновацій
За його даними, 11 листопада комітет Верховної ради України з питань освіти, науки та інновацій запропонував доповнити закон про державний бюджет 2026 року нормами, які стосуються трудових прав педагогічних працівників. Пропозицію планували розглянути 2 грудня, але не розглянули.
"На третю годину мало відбутись чергове засідання Комітету освіти, науки та інновацій. Засідання перенесли. Я думаю, що комітет перенесли через те, що немає визначності. З інформації, що надали мені, перенесли на невизначений термін".

Висновок до проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» Комітет з питань освіти, науки та інновацій

Висновок до проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» Комітет з питань освіти, науки та інновацій

Висновок до проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» Комітет з питань освіти, науки та інновацій
Щодо реформи оплати праці вчителів Суспільне намагалось зв’язатись з головою комітету, народним депутатом України Сергієм Бабаком. Протягом двох днів, 1 та 2 грудня, на дзвінки Суспільного він не відповів. 1 грудня Суспільне відправило йому інформаційний запит.

Інформаційний запит Суспільного до Сергія Бабака. Суспільне Кропивницький
"За" та "проти" чого виступають профспілки
За даними Сергія Романюка, нині профспілка працівників освіти об’єднує 970 тисяч вчителів.
"Освітяни не сприйняли: введення строкових трудових договорів та уведення 36-годинного робочого часу, з яких тільки 7 годин за межами закладу освіти. Не сприйняли, бо це не виконання 61 статті Закону про освіту".
За його підрахунками, таке рішення може призвести до скорочення 18,2% педагогів.
"Це мінімум тільки на скорочених людях була б економія в 62,5 мільярда гривень. Якщо рахувати в тих пропозиціях, які вніс комітет, в тому вигляді, як вони бачать: платить три мінімальні зарплати, то там повністю випадає атестація як така, що відповідно до рівня твоєї атестації змінюються твої посадові оклади. Між ними мали бути мінімум по 10%, а там це не передбачено. Передбачили лише доплату за стаж роботи".
У комітеті Верховної ради пропонують мінімальний оклад вчителя підвищити до 24 тисяч гривень. Відповідні зміни парламентарі хочуть внести під час ухвалення бюджету України на наступний рік. Цю ініціативу підтримує профспілка, сказала, юристка за освітою, заступниця голови обласної організації профспілки працівників освіти і науки України Світлана Гостєва.
"Саме таке визначення мінімального посадового окладу педпрацівника закладено в законі про освіту при його ухваленні. Там було дещо відтерміновано початок дії цієї норми, але навіть, коли вона вже мала почати діяти, її відтермінування нині призупинили. Кожен рік її призупиняють й це тягнеться фактично з 2018 року".
Написали листи голові і депутатам Верховної ради, комітету, освітньому омбудсмену, депутатам і головам місцевих рад щодо змін, з якими не погоджуються, сказала Світлана Гостєва. Зокрема проти:
- підвищення норми педагогічного навантаження вчителя на одну тарифну ставку до 22 годин на тиждень;
- припинення безстрокових трудових договорів з педагогічними працівниками закладів загальної середньої і фахової передвищої освіти;
- вилучити з Закону України "Про повну загальну середню освіту" положень щодо підвищення ставок заробітної плати за педагогічні звання ("учитель-методист", "старший учитель", "старший вихователь", "вихователь-методист") та інших підвищень;
- вилучити гарантованих розмірів доплат за класне керівництво, перевірку письмових робіт, завідування кабінетами;
- не допустити запровадження 36 годинного робочого тижня для вчителів.
Також передбачити видатки на виконання положень статті 61 Закону України "Про освіту" щодо розмірів посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії на рівні трьох мінімальних заробітних плат з відповідною їх диференціацією, залежно від кваліфікаційної категорії, не менше ніж на 10%, а науково-педагогічних працівників – на 25% вище.
"Кожен з пунктів ми розібрали і написали, якій конкретно нормі закону він суперечить. Втому числі і Конституції, згідно якої не можна погіршувати вже ті умови, що склалися. Погіршувати через ухвалення нових законодавчих актів".
Думки освітян
Нині на Кіровоградщині бракує 87 вчителів, сказала директорка обласного департаменту освіти Ельза Лещенко.
"Орган законодавчої влади – Верховна Рада, комітети Верховної Ради. Ми орган виконавчої влади. Буде закон, а не законопроєкт, звичайно, всі будемо виконувати. Однак, хочу сказати, що, звісно, ми, як орган влади, захищаємо інтереси передусім вчителя. Невелика кількість сьогодні випускників вчиться на педагогів та вчителів. Тому ми сьогодні повинні все робити для того, щоб вчитель залишався, щоб вчитель навчався, підвищував свою кваліфікацію".
У Кущівській гімназії Кропивницького працюють 22 вчителі, двох бракує, розповіла директорка Наталія Вельгун.
"Переведення на строкові договори – це ще більше буде відлякувати людей від нашої роботи. Нам спочатку потрібно підняти престижність, рейтинг професій і потім говорити вже про укладення договорів, про створення конкуренції між педагогами".
Проти керівниця школи інновації про запровадження 36-годинного робочого тижня для вчителів. Нині цей час нерегламентований.
"Ми працюємо не 18 годин на тиждень, ми працюємо набагато більше. Ми не працюємо навіть восьмигодинний робочий день. Якщо рахувати кількість годин, який має педагог, то потрібно рахувати все: і підготовку до уроків, і методичну роботу, і курсову перепідготовку, і проходження атестації, і роботу з батьками, і перевірку зошитів, і масу іншої роботи, яку робить вчитель в позаурочний час, і який мають оплачувати. Тому, якщо ми будемо рахувати тоді з тих позицій 22 години оці всі категорії, то власне тоді не вистачає доби педагогові, щоб відпрацювати".
Альона Кожевник-Левкуліч працює вчителькою хімії та біології у кропивницькій гімназії. Розповіла, що знає про запропоновані зміни у бюджеті на наступний рік щодо роботи та оплати праці вчителів. Вона "за" підвищення зарплати, але не шляхом збільшення кількості годин на одну вчительську ставку.
"Це збільшення тижневого навантаження з 18 годин до 22 годин".
Вчителька початкових класів Ніна Мантуліна проти запровадження на обов'язковій основі строкових трудових договорів від одного року до п’яти, як це пропонує комітет Верховної ради з питань освіти, науки та інновацій.
"Мене найбільше турбує в цих постановах, тому що немає тепер стабільності в нашої праці. Ми не знаємо, чи продовжать з нами цей договір, чи не продовжать. Так само, як і прибирають престижність праці, тобто кожен педагог, який мав вислуги, це все приберуть. Немає ніякої в цьому мотивації підвищувати свою кваліфікацію, створювати для дітей щось".
Петиція щодо недопущення звуження прав та гарантій освітян
На сайті електронних петицій Верховної ради петицію щодо недопущення звуження прав та гарантій освітян розмістили 19 листопада. Її автором є Олександр Яцунь. Дата завершення збору підписів – 19 лютого наступного року. На 2 грудня її підписали майже 15 тисяч людей. Для розгляду Верховною радою потрібно 25 тисяч підписів.
