Олександр Дедюхін, який є священником ПЦУ та депутатом міської ради Полтави від «ЄС», викликав резонансну реакцію своїм скандальним дописом, у якому висловив радикальну свою позицію щодо абортів і відповідальність жінок за секс. Текст публікації має непримиренний характер і містить зворот «Сучка не схоче — кобель не скоче».
Як інформує «BBC: Україна», у партії вже засудили висловлювання Дедюхіна, а у соцмережах вимагають виключити його з партії.
Негативно сприйняли слова священника і в Православній церкві України. Там назвали такі висловлювання неприйнятними й пообіцяли ухвалити правила поведінки священників у соцмережах.
Сам він пост відредагував й прибрав скандальне висловлювання. Наполягає, що підтримку заборони абортів йому «приписали».
І додає, що образити він нікого не хотів — це читачі «побачили власні комплекси… та образилися».
Він протоієрей Православної церкви України та настоятель Свято-Миколаївського храму ПЦУ в Полтаві, одного з найстаріших у місті.
Дедюхін — відомий відеоблогер, який їздив на Фанар з президентом Петром Порошенком ще до отримання Томосу.
У нього у Facebook понад 33 тисячі підписників.
Олександр Дедюхін зізнається, що намагався триматися подалі від політики, але у 2014 році, «коли постало питання про саме існування України — підтримав проукраїнські, державницькі політичні сили».
Тож приєднався до «Європейської солідарності» Петра Порошенка та на останніх місцевих виборах потрапив у міську раду Полтави від цієї партії.
Хоча ПЦУ не благословляла священників балотуватись у депутати.
«Слухаю рок і ненавиджу попсу. Пишу в Фейсбук проповіді і не тільки. Від Господа прошу мудрості і всім нам, дорогі полтавці», — розповідав про себе Олександр Дедюхін у 2020 році.
1 червня, у День захисту дітей, Олександр Дедюхін поділився своїми роздумами про відповідальність жінок та чоловіків.
«Мені тут палко пишуть, мовляв, не можна вважати жінку лише інкубатором, матка — це її тіло, а всі противники абортів нехай забирають ембріони і ростять їх самі», — почав священник.
«Просто якщо хоча б на мить приспустити перетинки між звивинами, то можна дізнатися, що ембріон в матку потрапляє внаслідок певних дій, вчинених самою жінкою. Як там старі люди кажуть: «Сучка не схоче — кобель не скоче». І якщо ти вже дала згоду на одне, то, будь ласка, неси відповідальність», — відзначив він.
І додав: «При цьому зауважу, що відповідальність чоловіка набагато більша, в нас же ж патріархат, а не щось».
Пост одразу викликав значну критику в соцмережах та у самій партії «Європейська солідарність».
У коментарі журналістам ці слова розкритикував речник ПЦУ, архієпископ Чернігівський і Ніжинський Євстратій.
Полтавський осередок ЄС заявив, що це «пост на особистій сторінці», який не є позицією політсили, але «таких постів не мають писати депутати!»
А співголова фракції «Європейської солідарності» у Верховній Раді Ірина Геращенко поскаржилася, що сексистське переконання «жінка завжди винна» зустрічається і в її партії.
«Захист сімейних цінностей не має нічого спільного з приниженням жінки, забороною їй права вибору, нав’язуванням домострою», — написала вона.
Та додала, що, за статистикою, найбільше абортів роблять сільські жінки, «в яких часто немає доступу до контрацепції і медицини, які тягнуть на собі домашнє господарство і нерідко чоловіка — пияка».
Архієпископ Євстратій у розмові повідомив, що церква хоче врегулювати поведінку священників у соцмережах. І синод ПЦУ вже доручив Інституту Церкви і суспільства запропонувати проєкт документу щодо поведінки священнослужителів у соціумі, зокрема у соціальних мережах.
«На мою особисту думку стилістика низки дописів отця Олександра Дедюхіна виходить далеко за межі прийнятного в спілкуванні з боку священника. На жаль, на численні зауваження з боку ієрархів, зокрема і мої, отець Олександр реагує критично, сприймаючи їх як обмеження свого комунікаційного таланту», — додав пан Зоря.
«Мені здається, у кожної жінки в нашій країні було, коли вона не хотіла. І після згвалтування, якщо залишалась жива, то вже було досягнення. Хоча побита, в синцях, і в повному приниженні, як фізичному, так і духовному», — написала волонтерка Дана Ярова.
«А скільки жінок тільки одна одній розповідають про сексуальне насилля. І скільки їх не йде в правоохоронні органи, бо «сучка не схоче». Це ганебно. Настільки ганебно, що відвертає — ні, не від віри, а від церкви», — відзначила вона.
А в іншому дописі описала свій досвід: «Мене згвалтували і викинули на дорогу. Що я пережила, я ніколи не опишу словами. Так, я це пропрацювала з психологом і не один раз. І до речі, у собак, якщо ми переходимо на таку риторику, один пес не тримає, а другий не гвалтує. Я не звернулася у міліцію, тому що: сучка не схоче — кобель не скоче».
Дана Ярова додала, що зробила б аборт, якби тоді завагітніла, хоча загалом вона є противником абортів.
А блогер каналу «Твоя підпільна гуманітарка» Остап Українець вважає, що дилема між прихильниками та противниками абортів є хибною. Якщо загальним орієнтиром є здоров’я та добробут кожного, то «обидва умовні «табори» вважатимуть зменшення кількості абортів позитивною тенденцією».
«Частина людей вирішує фокусуватись на питаннях секс-просвіти і контрацепції, а частина — на репродуктивному насильстві та обмеженні доступу до медичних послуг для інших людей, на чиєму місці вони ніколи не опиняться», — відзначив блогер.
«А знаєте, коли в принципі можна буде говорити щось на цю тему? Правильно, коли чоловіки справді впрягатимуться у догляд за дітьми. Не номінально…, а фактично. Коли хороші тати будуть не винятком і дивом, а регулярною практикою», — пише інша блогерка Настя Мельниченко.
Письменниця Тамара Горіха-Зерня зазначає, що заборону абортів можна вважати важелем впливу чоловіків, «щоб змусити народити жінку, яка цього не хоче».
А Євген Манженко наполягає, що Дедюхін має піти з міськради та партії: «Тут, здавалося б, або кесарево кесарю, або боже Богу, тобто або хрестик зніми, або мандат поклади. Але щось мені підказує, що ні з партії його за ці заяви не витурять, ні з попів за політичну діяльність не попруть».
Журналістка з релігійної тематики Тетяна Александрова резюмує: «В історії з очманілим Дедюхіним страшний не так очманілий Дедюхін, як його очманіла віртуальна паства…»
Після того, як почалася бурхлива реакція соцмереж, Олександр Дедюхін прибрав з посту зворот про «сучок», але сам допис не видалив.
У коментарях аудиторія розділилася — хтось підтримав Дедюхіна, хтось жорстко розкритикував, а хтось вважає, що сутність його допису неправильно зрозуміли.
«Отченьку, ти отримав досвід того, що текст живе окремим життям від автора. Хтось у ньому побачив цінність дитячого життя, а хтось лише сучку. Я би використав лексику менш провокативну, адже тема неймовірно болюча. Смерть дитини — це найстрашніше», — пише в коментарі до іншого посту Дедюхіна Максим Кравчук.
Інша коментаторка Яніна Мосієвська звернула увагу на прислів’я про «сучок» і «кобелів»: «Сьогодні весь день доводжу, що прислів’я виникло саме через спостереження за тваринами. У світі тварин так все відбувається. Нічого дивного чи образливого».
«Тому сьогодні читати, що Ви обізвали «усіх зґвалтованих жінок», було б смішно, але звернулася до гугла, там прислів’я саме в такому ракурсі використовують. Отже, згодна, вилізло «в кого що болить». Насправді це нормальне явище, але в умовах інформаційної війни є над чим замислитися», — додала вона.
А сам Олександр Дедюхін у коментарях наполягає: «Я жодним словом не обмовився про заборону абортів — її мені приписали. Я сказав, що відповідальність чоловіка більша — деякі чомусь побачили, що я в усьому звинуватив жінок. Я навіть нікого не намагався образити, а вони побачили власні комплекси, приправлені пихою, та образились».
«Але так, все, що поганого пишуть про мене, я визнаю, приймаю і дякую за хейтерів Богу», — підсумовує священник.