
Активне використання штучного інтелекту замість стандартного «відкритого» інтернету ставить під загрозу рекламну модель, на якій побудована інтернет-економіка. Якщо тенденції збережуться, інтернет може змінитися назавжди.
Відео дня
Про це попередив британський комп’ютерний учений, творець World Wide Web (WWW, або Всесвітня павутина) Тім Бернерс-Лі. Він виступив на саміті Financial Times «Майбутнє ШІ» у Лондоні, передає Forbes Ukraine.
Як саме ШІ може змінити основу економічної структури інтернету
Популярні моделі штучного інтелекту, такі як ChatGPT або Gemini, зчитують веб-сайти й надають користувачеві стислу відповідь на основі цієї інформації. У цій ситуації більше немає потреби в тому, щоб людина самостійно заходила на вихідну веб-сторінку, тож користувач не побачить рекламу, на якій заробляє сайт. Немає перегляду, переходу за посиланням – немає заробітку.
«Рекламні моделі зазнають краху, якщо штучний інтелект витягуватиме інформацію з веб-сторінок і надаватиме результат безпосередньо користувачеві. Це загрожує існуванню мільйонів сайтів, які живуть за рахунок показів і кліків«, – пояснив Бернерс-Лі.
Якщо все більше людей відмовлятимуться від читання веб-сайтів, «уся бізнес-модель мережі, заснована на рекламі, почне руйнуватися», додав експерт.
Він назвав це потенційною «кнопкою перезавантаження» для інтернету: у майбутньому користувач більше не розглядатиметься як товар, що виведе інтернет із залежності від реклами у бік стійкої екосистеми, заснованої на повазі.
Що прогнозують інші фахівці
Президент Mozilla Марк Сурман назвав поточну ситуацію «роздоріжжям» і закликав створювати моделі, які краще захищають приватність користувачів.
Співзасновник Inrupt Джон Брюс додав, що великі бренди опинилися «в екзистенційній точці», оскільки можуть стати залежними від великих мовнихмоделей (LLM), а таргетована реклама через ШІ лише посилить втручання в особистий простір користувачів.
Поки що рекламна модель продовжує інснувати та приносити величезні гроші. Минулого тижня материнська компанія Google – Alphabet – повідомила про рекордні квартальні доходи у $100 млрд, Meta – $51,2 млрд, хоча інвестори занепокоєні зростанням витрат на розвиток ШІ.
Як писав OBOZ.UA:
– Раніше Тім Бернерс-Лі називав ситуацію, що склалася, доволі похмурою, оскільки компанії-гіганти, як-от Facebook і Google, вирішували, який саме контент показувати користувачам, а також вбивали конкуренцію.
– Про те, який вигляд має перший в історії мережі веб-сайт, який досі працює, читайте в нашому матеріалі за посиланням.
Тільки перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та у Viber. Не ведіться на фейки!
