Фото: wikipedia.org
Президент США Дональд Трамп розглядає можливість запровадження нових економічних санкцій проти так званого російського тіньового флоту. На думку багатьох експертів, це саме той крок, який здатний суттєво підірвати економіку РФ. Журналіст Коротко про розбирався в тому, що таке — «тіньовий флот» Росії і скільки він приносить прибутків для ведення війни в Україні.
Досвід Ірану та Венесуели
Останніми роками Захід почав вводити більш болючі санкції щодо нафтової галузі Росії, через що Москві стало все важче продавати свою нафту і газ у світі. Тому вона почала робити це нелегально, для чого використовує цілу армаду танкерів, яка й одержала назву «тіньовий флот».
Згідно з чинним режимом санкцій, світовим компаніям, які працюють із Заходом, заборонено купувати російську нафту, що транспортується морем, за ціною вище 60 доларів за барель. А тіньовий флот якраз і дозволяє Росії постачати нафту за цінами набагато вищими за цей поріг.
При цьому Росія не вигадала нічого нового. Ідея тіньового флоту застосовувалася Іраном та Венесуелою для обходу санкцій ще у 2018–2019 роках. А Росія почала формувати свій тіньовий флот після посилення санкцій у 2022 році, купуючи старі танкери у європейських та азіатських компаній.
Як працює схема «сірих» та «темних» кораблів
Російський тіньовий флот, як правило, працює без стандартної страховки, часто змінює назви та реєстрацію танкерів, тому власників таких суден складно встановити. У 2023 році дві третини суден, що транспортують сиру нафту з Росії, були застраховані у невідомих компаніях. І дуже часто такі судна функціонують із порушенням морських законів.
Зазвичай танкери тіньового флоту ходять не під російським прапором, а під прапорами країн, де немає жорстких правил судноплавства. Це, наприклад, Панама, Ліберія чи Маршаллові Острови. І їх зручно використовувати через широку та заплутану мережу компаній, на які зареєстровані такі танкери.
У світовій практиці пересування танкерів та їх завантаження, як правило, відстежує онлайн-сервіс Marinetraffic за допомогою спеціального маячка (AIS-транспондер). Його сигнал передається наземним станціям стеження і на супутники. Таким чином можна визначити маршрут судна та оцінити його осідання, а значить, завантаження товаром.
А танкери тіньового флоту Росії, щоби їх не відстежили, відключають свої транспондери. Більше того, як виявило розслідування видання The New York Times у 2023 році, російські нелегальні судна не просто відключають маячки, а використовують технологію підміни координат. Так вони приховують місцезнаходження та продовжують користуватися страховкою західних компаній. Наприклад, за офіційними даними, танкери стоять біля берегів Росії, а транспондер показує зовсім інше місце.
В CNN з’ясували, що судна, які нелегально перевозять нафту з Росії, бувають «сірими» та «темними». «Сірі кораблі» викупили у європейських власників фірми Близького Сходу та Азії після початку війни в Україні, а «темними кораблями» володіють іранські та венесуельські компанії. І систему автоматичної ідентифікації відключають саме «темні кораблі».
Сотні «примарних кораблів»
Якась об’єктивна статистика по тіньовому флоту Росії зараз відсутня, тому точна кількість суден, що перебувають у ньому, невідома. Це можна визначити лише приблизно, спираючись на дані списків санкцій та окремі повідомлення експертів. Загальноприйняті дані свідчать, що після початку вторгнення Росії в Україну кількість суден тіньового флоту зросла до 1400 кораблів.
Офіційно ще за президентства Джо Байдена США внесли до списку санкцій 213 суден російського тіньового флоту, а Євросоюз ще 413 суден. Британська газета Financial Times написала, що Росія нібито придбала для тіньового флоту понад 100 застарілих танкерів, які планувалося використати для постачання сировини до Індії, Китаю та Туреччини.
У свою чергу, у CNN в 2023 році нарахували приблизно 600 танкерів, які Росія нібито використовує для перевезення підсанкційної нафти. Це до 10% світового ринку. Телеканал стверджує, що кожного місяця флот Росії нібито поповнюється на 25–35 танкерів.
У 2023 році Financial Times повідомило, що щонайменше 16 іранських танкерів-примар перейшли на перевезення російської нафти. У 2023 році компанія Vortexa підрахувала, що з 2021 року до світового тіньового флоту входило 1649 суден, включаючи 1089 танкерів, що займаються перевезенням російської нафти.
Як заробляються мільярди доларів
Не секрет, що експорт нафти традиційно є ключовим джерелом надходження валюти до бюджету держави-агресора, і ці гроші йдуть на війну в Україні. Відповідно, російський федеральний бюджет 2024 року отримав 8,2 трлн руб (приблизно 86 млрд доларів) від продажу нафти, а бюджетні надходження за перші 10 місяців 2025 року вже на 46% перевищують торішні. Але офіційно лише 30% цих доходів спрямовується на фінансування військових потреб. Насправді ця сума набагато більша, оскільки через західні санкції Росія не має інших дієвих джерел для фінансування війни в Україні.
Згідно із заявою міністра закордонних справ Великобританії Девіда Леммі, Російська Федерація витратила на створення тіньового флоту понад 8 млрд доларів. За оцінкою ж агентства Bloomberg, лише 2023 року 45 % російської нафти транспортувалося саме з допомогою кораблів тіньового флоту. Наприклад, до вторгнення Росії в Україну обсяг постачання нафти з РФ до Індії становив 88 тисяч барелів на день, а до червня 2024 року він уже склав 1,8 млн барелів на день.
Основна частина російської нафти, перевезеної за допомогою тіньового флоту, або перепродується, або проходить переробку, а потім у вигляді нафтопродуктів перепродується в інші держави, зокрема європейські. Так, у 2023 році імпорт нафти з Росії до Індії зріс на 140 %, а експорт нафтопродуктів з Індії до країн Європейського Союзу збільшився на 115%.
І вже до 70 % морських перевезень російської нафти припадає на тіньовий флот. А обсяг морських перевезень нафти з Росії за допомогою танкерів тіньового флоту становив 4,1 млн барелів на день, збільшившись за останній рік майже вдвічі.