За інформацією: Суспільне Полтава.
Завідувачка кафедри інклюзивної освіти Полтавської академії неперервної освіти Ірина Калініченко. Суспільне Полтава
Із початку 2025-2026 навчального року у школах для дітей з особливими освітніми потребами відкривають спеціальні класи. Їх наповнюваність визначатимуть залежно від освітніх труднощів учнів. У таких класах діти навчатимуться на одному рівні. З ними працюватиме вчитель та, за потреби, асистент — зокрема у початкових класах або при складних освітніх потребах. Навчання відбуватиметься за спеціальними програмами.
"Дітям, які вперше йдуть до школи, я б радила спеціальні заклади освіти. Це хороший варіант для складних дітей на певний період навчання. Таких закладів в нашій області близько десяти. Далі – це звичайна школа за місцем проживання, інклюзивні класи, що вже звичні для нас. І нове у цьому навчальному році, це коли у звичайних школах для дітей з ООП відкривають спеціальні класи", — прокоментувала Ірина Калініченко.
Також у загальноосвітніх закладах освіти є індивідуальна форма навчання або ж педагогічний патронаж. За словами Ірини Каленіченко, багато батьків до цього ставляться скептично, бо вважають, що так їхня дитина не буде соціалізована, оскільки здобуватиме освіту вдома. Втім, індивідуальне навчання може бути на період, коли дитині з ООП буде краще навчатися один на один з вчителем. Такий супровід можна організувати у звичайних умовах у школі. За таких умов дитина закріплена за певним класом, і вона у будь-який момент може приходити на певні заняття, що дозволить їй соціалізуватися. Ці механізми актуальні і для дошкільнят.
Ірина Калініченко в ефірі Українського радіо «Полтава» . Суспільне Полтава"Зазвичай батьки, які мають дітей з ООП, проходять комплексну оцінку в інклюзивно-ресурсних центрах і мають висновок про те, які потреби в освіті є в дитини, який рівень підтримки вона потребує, і визначитися з формою навчання. Коли у батьків є право вибору, то завжди можна обрати той варіант, що краще підходить саме вашій дитині", — пояснила Ірина Каленіченко.
У Полтавській громаді батьки, які виконують функцію асистента дитини, отримують із місцевого бюджету грошову допомогу у розмірі мінімальної заробітної плати. Таким чином, наприклад, мама, яка не може працевлаштуватися, бо має дитину, яка потребує супроводу, має фінансову підтримку. Інші громади області також можуть таку ініціативу впроваджувати.
Загалом на Полтавщині з початку повномасштабної війни зросла кількість дітей з ООП. Кількість таких учнів збільшилась на 59 відсотків. 2025-го у закладах середньої освіти навчаються майже дві з половиною тисячі дітей з ООП. У дитсадках таких нині близько 700. У порівнянні з 2022 роком, це більше на 87 відсотків.
Поряд з дітьми з ООП знаходяться асистенти вчителів в інклюзивних класах. За період війни їх стало більше майже на 50 відсотків, і на початок 2025-2026 навчального року це понад півтори тисячі педагогів.
"Звісно, їх менше, ніж дітей з ООП, але це достатня кількість, щоб забезпечити якісну освіту", — додала Ірина Каленіченко.
Також для учнів, які потребують особливої допомоги у навчальних закладах передбачені асистенти дитини. Здебільшого, це батьки або соціальні педагоги.
"Їх призначають для дитини, яка має четвертий, п’ятий рівень підтримки. Це переважно допомога у харчуванні, пересуванні, коли дитина має потребу одягтися. Асистентів дитини у нас 30 у школах і близько 15 в закладах дошкільної освіти. Три роки тому ми навіть про таке не мріяли", — розповіла педагогиня.
Більше слухайте в ефірі Українського радіо "Полтава" за посиланням.
Читати ще
Читати ще
У Полтаві планують оновити порядок і вартість харчування у школах та дитсадках
Читати ще
У Полтаві призупинили роботу дитсадка «Ромашка» на Монастирській Горі