Закон про професійну освіту ухвалено: основні новації та що зміниться вже скоро. Фото: wallpapers.99px
21 серпня 2025 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про професійну освіту» (проєкт № 13107-д), який наразі вже підписаний Президентом.
Як PRO-kyiv.in.ua розповіла адвокат АО «EvrikaLaw» Ольга Брус, закон встановлює нові засади функціонування профосвіти, вводить автономію закладів, новий тип «професійний коледж», оцінювання знань через незалежні кваліфікаційні центри, дуальну освіту та нові можливості для перепідготовки.
Зараз все найоперативніше у нашому Telegram-каналі. Підписуйтесь, щоб бути в курсі найважливішої інформації
Новий закон про професійну освіту в Україні запроваджує інноваційний підхід до навчання, який фокусується на практичних навичках та потребах ринку праці. Тепер професійна освіта розглядається як набір знань і вмінь, які людина отримує протягом життя. Основним типом навчального закладу стає професійний коледж, який отримає фінансову та управлінську автономію.
Що нового передбачено Законом:
- Новий тип закладу – професійний коледж, який може бути державним, комунальним або некомерційним товариством, з більшими правами управління.
- Автономія коледжів: свобода у формуванні освітніх програм, розподілі штатів, виплаті заробітної плати, управлінні власними фінансами.
- Ліцензування за спрощеною процедурою: подання документів онлайн, мінімальні формальні вимоги, автоматичне ліцензування, якщо державний орган не приймає рішення в строки.
- Незалежні кваліфікаційні центри: оцінювання знань, вміння і навичок, підтвердження професійної кваліфікації, зокрема для тих, хто проходив навчання у неформальному форматі.
- Дуальна освіта: поєднання теоретичної підготовки у закладі освіти з практикою на виробництві.
- Безоплатна перепідготовка або підвищення кваліфікації: право змінити професію або отримати нову кваліфікацію протягом життя.
- Наглядові ради: у коледжах і професійних закладах вводяться наглядові ради із представниками роботодавців для забезпечення зв’язку з ринком праці.
- Фінансове стимулювання: можливість залучення бізнесу, грантів, благодійних внесків; прозорість фінансів закладів; оплати праці майстрів виробничого навчання.
Закон також розширює можливості для освіти дорослих, надаючи право на безкоштовне здобуття іншої професії, перепідготовку або підвищення кваліфікації. Це дозволяє формувати індивідуальну освітню траєкторію та здобувати освіту за дуальною формою, що є важливим кроком для підготовки спеціалістів, які відповідають сучасним вимогам бізнесу.
Кому і коли зміни дадуть відчутні переваги
Ці новації будуть важливими для:
- студентів профтехнічних закладів, які отримають можливість проходити більш гнучке навчання, із практичною і виробничою частиною, з меншими теоретичними обмеженнями;
- викладачів і майстрів виробничого навчання – з більшою автономією, права на гнучку оплату праці та участь бізнесу у формуванні навчальних стандартів;
- закладів освіти – профліцеї, училища, коледжі – які мають змінити форму власності або метод управління, оновити навчальні плани, налагодити співпрацю з роботодавцями;
- роботодавців – вони отримають більший вплив на те, які кадри готуються і за якими стандартами, а також можливість співпрацювати із закладами освіти.
Попри ухвалення, запровадження Закону вимагатиме часу – потрібне приведення нормативних актів у відповідність, оновлення освітніх програм, підготовка викладацького складу, облаштування виробничих баз, а також моніторинг якості через нові центри оцінювання.