«Зніми каструлю з голови». Чим закінчився мовний скандал у харківському супермаркеті

Охоронця магазину звільнили через відмову вибачитись перед покупцями.

У супермаркеті «МЕТРО» охоронець кричав на покупців та демонстративно відмовлявся перейти на українську у спілкуванні. Несподівано скандал набув широкого розголосу. Відео, яке зняла відвідувачка магазину, розлетілося пропагандистськими пабліками. Росіяни почали атакувати в соцмережах харків’янку, що порушила питання про мовні права.

Щомісяця харків’янка Мар’я Варва разом з чоловіком їздить до супермаркета «МЕТРО» на проспекті Гагаріна, аби закупити продукти харчування. Але 13 вересня звичний візит до магазину скінчився всеукраїнським скандалом.

Кричав і намагався відвести чоловіка

Відео, на якому охоронець супермаркету на ім’я Дмитро (це написано на його бейджі) тікає від Мар’ї, яка вимагає від нього вибачень, а він відмовляється, увечері того ж дня розлетілося соцмережами.

«Ви зобов’язані спілкуватися зі мною українською мовою, — наполягає жінка. — Ничего я не зобов’язаний, кастрюлю сними с головы, — на суміші російської та української відповідає охоронець.

Першої частини конфлікту у цьому відео не видно. Мар’я стверджує, що починалося все зі звичайного непорозуміння біля каси самообслуговування. Вони з чоловіком хотіли заплатити за продукти, спитали у співробітника супермаркету, чи можуть вони скористатися однією з кас і отримали згоду. Але виявилось, що та каса розрахована лише на певну кількість продуктів, між покупцями та продавцями виникла суперечка. Співробітники супермаркету вимагали від клієнтів перейти на іншу касу, клієнти відмовлялися, адже раніше їм вже дозволили скористатися касою.

«Далі прийшов цей охоронець, почав зневажливо і російською звертатись до мого чоловіка, на ти, типу — «Ты переходи на кассу, ты сканируй». Власне, з чого почався конфлікт. Охоронець почав підвищувати голос після того, як я попросила його перейти на українську, як того вимагає закон. Далі оцей охоронець кричав моєму чоловікові «Давай відійдемо», і намагався його кудись вести», — розповіла Мар’я UA-NEWS.in.ua.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Омбудсмен закликає Харків створити мовну програму

Із цього моменту вона почала вести запис. Охоронець, побачивши, що його знімають, намагався піти з місця конфлікту. Вибачень від нього клієнти недочекалися, натомість отримали зауваження щодо каструлі на голові. Це зауваження виявилось тригером для Мар’ї, яка під час Революції гідності працювала журналісткою та висвітлювала події на харківському Майдані. «Кастрюлеголовими» тоді зневажливо називали учасників революції гідності росіяни — через саморобні шоломі, які ті мусили використовувати під час сутичок з міліцією.

У супермаркеті Мар’я з чоловіком не стали викликати поліцію, бо поспішали до дітей, яких лишили самих вдома. Того ж вечора жінка написала пост у Facebook і виклала відео. Тоді вона і гадки не мала, що він розійдеться десятками пабліків в Україні, а також у Росії. 

Шарій перепостив, «МЕТРО» вибачились

Того ж вечора пост Варви перепостили деякі харківські телеграм-канали, потім він потрапив на канал проросійського каналу «Политика страны», його перепостив російський блогер українського походження і колишній проросійський політик Анатолій Шарій, і так, врешті, історія стала відомою в російському медіапросторі.

«Російський военкор Коц закликав підписників іти до мене в коментарі та підтримати охоронця», — розповідає авторка відео.

Російський «воєнкор»  називає Мар’ю кореспонденткою, хоча вона вже змінила роботу. Фото: скрин

Усю ніч харків’янку атакували захисники російської мови по телефону та в соцмережах. На жінку посипалися образи і прокльони, врешті вона змушена була вимкнути телефон. Насамкінець хтось із росіян чи їхніх симпатиків поскаржився на пост, і Facebook його заблокував.

«Схоже, що ви використовували вислови, що містять агресію відносно певної людини», — так пояснили видалення посту адміністратори соцмережі.

Але на той час історія набула великого розголосу. У «МЕТРО» відреагували негайно і принесли вибачення.

«Ми відразу ж розпочали розслідування цього інциденту. Ми вже припинили співпрацю з цією особою, адже подібна поведінка та спілкування є для нас абсолютно неприйнятними. Також ми провели додаткові розʼяснення щодо комунікацій із клієнтами з усіма нашими сервісними провайдерами. Наша команда зробить все необхідне, щоб запобігти повторенню подібних ситуацій у майбутньому», — повідомили у пресслужбі торгівельної мережі.

Охоронець, що конфліктував з покупцями, не є співробітником супермаркету. Послугу охорони надає фірма-підрядник, представники якої зв’язалися з Мар’єю і повідомили, що звільнили охоронця. Мар’я Варва збирається написати заяву до поліції за статтею 161 ККУ. Вона вважає, що у конфлікті охоронець Дмитро вчинив умисні дії, спрямовані на розпалювання національної ворожнечі.

Порушувати мовний закон стали частіше

Під час повномасштабної війни кількість звернень до уповноваженого із захисту державної мови зросла. Про це повідомляє платформа для роботи з відкритими даними «Опендатабот». За даними дослідження, за січень-травень 2023 зареєстровано 1650 звернень. Це на 5% більше, ніж за відповідний період 2021 року та у 1,8 разів більше порівняно з січнем-травнем 2022 року.

Найчастіше споживачі скаржаться на відсутність української версії сайту в інтернет-магазинах. Про це йдеться майже у третині всіх звернень. На другому місці як раз те, що спровокувало конфлікт Мар’ї Варви з охоронцем, — відмова обслуговувати покупців або клієнтів українською — 17% звернень. Їхня кількість дещо знизилась, у 2021-му році скарги на російськомовне обслуговування становили 24% звернень.

Харківська область — у лідерах за кількістю скарг і поступається лише Києву.

Олена Павленко

Джерело

Новости Украины