Основні правила проведення співбесіди: помилки, яких варто уникати при виборі працівника

Фото — з відкритого доступу (ілюстративне)

Пошук нового працівника на роботу — це завжди дуже відповідальний процес для роботодавця. Саме керівник буде відповідати за помилки нового працівника. Аби уникнути непередбачених витрат, стресів та розчарувань при виборі співробітника, журналістка 032.ua підготувала добірку порад та правил проведення співбесід на основі рекомендацій власниці львівського HR-агентства Ярослави Бондаренко.

З чого почати пошук працівника на роботу та як створювати вакансії?

Якщо ви спочатку не зрозуміли та не усвідомили який співробітник вам потрібен, то на співбесіді ви не зможете одразу відфільтрувати кандидатів, які не підходять на посаду. Для цього потрібно одразу прописати “карту компетенцій”, тобто якими навичками повинен володіти кандидат для того, аби досягти поставленої цілі. Тільки після цього потрібно починати роботу над написанням вакансії.

Над цим процесом потрібно трішки покреативити (залежно від того, на яку посаду шукаємо людину). Текст вакансії має бути читабельним, до нього потрібно додавати смайлики, картинки та інше, аби привернути увагу майбутніх кандидатів. Пам’ятайте, що ваша вакансія показує рівень компанії.

Наступним етапом після написання вакансії є її розповсюдження. Потрібно поширювати пропозицію в групи чи соціальні мережі, де ймовірно може бути ваша цільова аудиторія. Також вакансії можна робити у форматі відео, адже ринок має постійно підлаштовуватися під запити кандидатів.

Чи важливі для роботодавця соціальні мережі кандидата, якого беруть на роботу?

Для роботодавців дуже важливо бачити соціальні мережі майбутнього працівника. Тому краще людям, що шукають роботу, одразу у резюме давати посилання на усі соціальні мережі. Якщо ви не надасте такі посилання, то рекрутери все одно їх знайдуть, бо зараз це зробити дуже легко. Соціальні мережі майбутнього працівника можуть розповісти про людину більше, ніж вона сама. Фото, відео, матеріали, які публікує кандидат покажуть його соціальну позицію та пріоритети.

Коли найкраще проводити співбесіду?

Бажано проводити співбесіду зранку, від 10:00 до 16:00. Саме в цей період люди найбільш продуктивні, оскільки ввечері мозок втомлений, а інформація сприймається не повністю.

Скільки співбесід потрібно проводити, аби зрозуміти, що це “ваш кандидат”?

Потрібно проводити мінімум дві співбесіди. Перша співбесіда повинна бути по телефону, щоб зрозуміти, чи повинні ви забирати час і кандидата, і ваш на зустріч. Другу співбесіду потрібно проводити віч-на-віч. У великих компаніях може бути більше, ніж дві співбесіди: з рекрутером, з керівником відділу (де буде працювати співробітник), з генеральним директором. До співбесіди ще можуть додавати пробне завдання-тестування, розмову з психологом чи керівником служби безпеки.

Які запитання потрібно ставити кандидатові на посаду по телефону?

Запитання потрібно формувати, відштовхуючись від портрету кандидата, який ви попередньо склали. До прикладу, якщо майбутній працівник обов’язково повинен знати англійську мову, то можна запропонувати продовжити телефонну розмову англійською мовою. Обов’язково потрібно запитати людину, чи їй підходить майбутній графік роботи та поцікавитись досвідом роботи кандидата. Для телефонної розмови потрібно виділити три найважливіші питання, які покажуть готовність людини до розвитку у компанії.

Чи доцільно запитувати під час телефонної розмови про бажану заробітну плату кандидата?

Це питання обов’язково потрібно ставити кандидатові на посаду, аби розуміти, чи компанія зможе утримувати такого працівника. У більшості компаній є бюджет, який виділяють на вакансії. Тому, якщо людина хоче більшу суму, ніж дозволяє компанія, то вона вам, зі зрозумілих причин, не підходить. Це також один з критеріїв відсіювання потенційних робітників.

Де потрібно проводити співбесіду?

Якщо говорити про кандидатів вищого рівня (менеджмент високої ланки), то краще проводити співбесіду в кафе чи ресторані. Оскільки директорів, керівників відділів та подібних кандидатів шукають по колу оточення. Важко знайти вакансії в інтернеті, де пропонують посаду генерального директора заводу чи політика абощо. Їх не публікують на сайтах чи у соціальних мережах. Важливу роль у виборі такої людини грають зв’язки.

Ще однією ідеєю для співбесіди може стати запрошення на ділову вечерю, обід чи сніданок. Під час трапези роботодавці можуть обговорювати робочі пропозиції. Відповідно ця розмова не буде схожа на класичну співбесіду. У цьому випадку, це схоже на живу розмову, де роботодавцю (або HR-менеджеру) потрібно бути завжди в тонусі.

У випадку, якщо посада на яку ви запрошуєте людину не надто серйозна, то співбесіду рекомендовано проводити в офісі. Також ще одним фільтром для відбору кандидата може стати розташування вашого офісу. З власного досвіду знаю, що є випадки, коли люди просто не приходять на співбесіду, бо не знайшли офісу.

Чи потрібно занотовувати відповіді кандидата?

Згідно зі законодавством, запис розмови на диктофон чи відеокамеру можна проводити лише за згодою людини, але нотатки під час співбесіди потрібно робити обов’язково. Це можна робити декількома способами. Ви можете записувати якості кандидата у блокнот або створити спеціальний бланк, що відповідатиме портрету бажаного співробітника. Він має складатися з двох колонок: у першій колонці прописані критерії, в іншій — ваші коментарі (опис кандидата, чи відповідає він бажаним критеріям).

З чого потрібно починати співбесіду?

Я не раджу проводити stress interview (стресову співбесіду), коли ти в агресивній формі спостерігаєш за людиною та обираєш роль “тюремного наглядача”. Ідеальним варіантом співбесіди є, коли ви підлаштовуєтесь під людину. Відповідно, потрібно підлаштуватися по способу мислення, мовленню, дикції, жестам та міміці. Такий “трюк” дозволяє людині розслабитись та говорити відкрито.

Краще починати розмову з презентації компанії (установи), а вже потім знайомитися з потенційним співробітником. У кандидата бажано запитати, чому він пішов з попереднього місця роботи. Відповідь людини на це питання може показати, настільки вона лояльна до своїх попередніх роботодавців. Ще одним важливим для вас запитання буде: “Що б вас змусило покинути місце роботи?”. Відповідь на нього розкриє цінності кандидата.

Отож, серед обов’язкових запинь під час співбесіди повинні бути:

  • Чому ви пішли з попереднього місця роботи?
  • Що б вас змусило покинути теперішнє місце праці?
  • Що ви очікуєте від роботи у нашій компанії?
  • Якщо перед вами поставити кар’єрне зростання, гроші та колектив, то що ви оберете по пріоритетності?

У той момент, коли людина починає відповідати на перші запитання, то роботодавець повинен не тільки слухати, а й чути самого кандидата. В цей момент ви можете робити собі відповідно нотатки та фіксувати відповіді. Потрібно уважно слухати, якими словами оперує потенційний працівник, чи він говорить позитивно, які дієслова використовує (я зробив, я досягнув, я розпланував чи узагальнює роботу колективу).

Чи варто кандидатові на посаду готуватися до співбесіди?

Якщо потенційний працівник вивчив соціально правильні відповіді на запитання, то все одно нещирість цієї людини можна помітити. У такому випадку на співбесіду потрібно підготувати низку додаткових запитань, які виведуть співрозмовника із зони очікування.

Серед таких запитань можуть бути:

  • Що для вас креатив? (Якщо посада потребує креативу)
  • Як гадаєте, чому люди брешуть?
  • Яка ситуація на роботі у вас була найбільш стресова?

Керівники називають таке запитання — Icebreaker (розкол криги). Відповіді на такі запитання підготувати неможливо, тому тут доведеться показати справжнього себе.

Нагадаємо, що раніше журналістка 032.ua розповідала про те, як ефективно працювати вдома під час карантину. 

Читайте також: Відпустка під час пандемії: куди та за скільки полетіти за кордон українцям у 2020 році

Источник

Новости Украины