«Найскладніше — зберегти оригінальну деталь»: як триває реставрація килима та піаніно з музею Леонтовича на Вінниччині

За інформацією: Суспільне Вінниця.

Піаніно Леонтовича. Фото: Суспільне Вінниця

Відновлюють, аби зберегти оригінальні деталі, початковий вигляд та продовжити життя предметів — у Києві триває реставрація піаніно та килима з музею Леонтовича, що в селі Марківка на Вінниччині. Раритетні речі, що належали українському композитору, у лютому 2022 відправили до Національного науково-дослідного реставраційного центру України. Як триває реставрація предметів, показав обласний краєзнавчий музей.

За словами директорки Катерини Висоцької, вартість реставраційних робіт – майже 28 тисяч доларів. Музей виграв грант посольства США.

"Найскладніше зберегти оригінальну деталь"

Реставрація — це продовження життя предмета. Так каже завідувач відділу реставрації предметів з дерева Національно науково дослідного реставраційного центру України Олександр Закусило. Він відновлює піаніно. Інструмент був в аварійному стані.

Олександр Закусило тримає ніжку піаніно. Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

"Непрофесійна реставрація все ускладнює. Ми ж використовуємо сучасні матеріали, вони розчиняються сучасними розчинниками, які можна комбінувати й очистити поверхню, яка була перефарбована сучасною синтетичною фарбою. Для цього робилися компреси такі, потім розм'якшення, потім потоншення, потім — добити треба до оригінальної основи, політури, того авторського покриття", — розповідає Олександр Закусило.

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Разом із оригінальним лаковим покриттям, каже, відкрилися й неприємні моменти — деревина зазнала чималих руйнувань.

"Те, що ми прогнозуємо це одне, втім згодом розуміємо, що дещо недооцінили. Недооцінили те, що деревина дуже пошкоджена жуком-деревогризом. Якщо на 1 дм 30 льотів, то можна лиш уявити, наскільки всередині з'їдена основа, що її потрібно концентрувати різними матеріалами не в один етап.

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Деревина втратила свої фізичні якості, що це вже буде дерево-полімер. Деталі піаніно можна виготовити, але найскладніше зберегти оригінальну деталь. Їх, ніжки піаніно, просочуємо сучасним полімером. Поетапно просочуємо деревину і розкривали до авторської лакової поверхні".

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Окрім великих деталей, піаніно має також безліч дрібних. Кожна з них теж потребує оновлення.

"Важливо зробити подетальну ревізію кожної складової, тому що поєднані дерево, метал і тканина або повсть. У кожного матеріалу процес старіння проходить по-своєму. метал кородує, дерево всихає, тріскає, клей по швах деструктує, повсть з'їдена міллю. І таких деталей в кожному елементі до 30", — каже реставратор.

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Для Олександра важливо не просто повернути первинний вигляд предмета, а й відновити музичний стрій піаніно. Тому він звертає увагу на найдрібніші деталі.

"Цікавий, бо має дві верхніх сторони"

Реставрацією килима, якому більше ста років, реставрує завідувачка відділу реставрації творів з тканини та шкіри науково-дослідного реставраційного центру Тетяна Мінжуліна. Килим вигорів. Місцями його поїла міль. На ньому є плями та дірки.

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

"Панський, багатий килим. Він великий. Візерунок у нього цікавий. У нього дві верхніх сторони: лілії та рожа. Досить цікавий килим тим, що у нього були кольорові китиці. Килим пошкоджений міллю", — каже Тетяна Мінжуліна.

Тетяна Мінжуліна реставрує килим родини Леонтовича. Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Вишуканості килиму додавали кольорові китиці. Наразі триває їх поновлення. Досить добре збереглася і кольорова гама килима, яка вказує на кінець 19 — початок 20 століття, розповідає жінка.

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Поєднання металовмісних та природних барвників потребувало особливої уваги під час очищення килима.

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

"Він був досить брудним, а не занадто вигорілим. Засоби, якими ми користувалися, не сприяли тому, що барвник зник. Купували натуральні. Робили, аби барвник зберігся, а зник лише бруд".

Фото: стоп-кадр із відео обласного краєзнавчого музею

Власноруч реставратори виготовляють фарби для ниток. Для зеленого відтінку, наприклад, використовували кропиву, кору дуба, вільхи, листя горіха. Килим також реставрують додатковою основою.

Новости Украины