Нова формула вдосконалює механізм визначення коефіцієнтів приведення та розрахункової наповнюваності класів для великих міських територіальних громад (щільністю населення 50 осіб на 1 кв. кілометр і більше та чисельністю населення 40 тис. осіб і більше), що визначатиметься на основі об’єктивних критеріїв:
Також для бюджетів великих міських територіальних громад нова формула передбачає збільшення значення коефіцієнта поділу класів на групи.
Відповідно до нової формули застосовуватиметься механізм коригування розрахункової наповнюваності класів залежно від фактичної. Для бюджетів територіальних громад, для яких різниця між розрахунковою та фактичною наповнюваністю класів становить 2 одиниці і більше, розрахункова наповнюваність коригується шляхом зменшення такої різниці до 20 % (із заокругленням до 0,5 відповідно до математичних правил).
Так, при визначенні обсягу освітньої субвенції на 2021 рік із застосуванням таких нововведень розрахункова наповнюваність класів у 27 територіальних громад була підвищена, зокрема в Поляницькій – на 5,5 одиниць, Рожнівській – 4,5, Переріслянській, Ворохтянській, Яремчанській територіальних громадах – на 4 одиниці.
Варто відмітити, що використання механізму коригування розрахункової наповнюваності застосовуватиметься і у випадку низької фактичної наповнюваності класів порівняно з розрахунковою. Так, для визначення обсягу освітньої субвенції для Городенківської, Снятинської, Чернелицької громад цьогоріч використали зменшений в середньому на 4 одиниці показник розрахункової наповнюваності.
Звертаємо увагу, що розподіл обсягу освітньої субвенції здійснюється за єдиними підходами для всіх місцевих бюджетів України.
«Цією постановою уряд, по суті, законодавчо закріпив уже існуючі в 2021 році підходи до розрахунку освітньої субвенції. При формуванні місцевих бюджетів громади враховували обсяг цього трансферту, який вже базувався на розрахунковій наповнюваності після коригування. Як наслідок, 27 громад області не матимуть очікуваного, відповідно до попередньої формули, залишку освітньої субвенції.
Потрібно розуміти, що в результаті завершення адміністративно-територіальної реформи утворились громади, в яких наявна освітня мережа потребує рішучих заходів з оптимізації. Однак, це справа не одного дня, місяця, навіть – року. Перш за все, потрібно завершити навчальний рік, а тоді вживати необхідних заходів. Напевно, саме з метою підтримки таких громад уряд вніс відповідні зміни до формульного розрахунку освітньої субвенції», — зауважила радниця Івано-Франківського РО Оксана Швець.